گروه مسکن- مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه کشور با بیان اینکه سالانه پنج‌هزار میلیارد تومان خسارت مالی به خاطر وقوع حوادث طبیعی به بخش‌های مختلف کشور تحمیل می‌شود، افزود: از این میزان بین یک تا دو هزار میلیارد تومان، خسارت ناشی از زلزله در کشور است. مهندس حسین باقری، در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد پیرامون میزان آسیب‌پذیری واحدهای مسکونی شهری و روستایی اظهارکرد: هم‌اکنون حدود ۵/۲میلیون واحد مسکونی روستایی و ۱۵میلیون واحد مسکونی شهری در کشور موجود است که حدود۹۰درصد واحدهای مسکونی روستایی از نوع خشت و گلی و غیرمقاوم هستند و میزان مقاومت واحدهای شهری در مقایسه با واحدهای روستایی مطلوب‌تر است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم شده و امیدواریم طی ۱۰سال آینده شاهد منازل مقاوم روستایی در سراسر کشور باشیم.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان واحدهای مسکونی غیرمقاوم در شهرها موجود نیست، اظهار کرد: در برخی مناطق شهری میزان آسیب‌پذیری واحدهای مسکونی به گونه‌ای است که با وقوع حوادثی نظیر سیل و زلزله با شدت تخریب پایین، این واحدها فرو ریخته و علاوه برخسارات جانی، خسارت‌های سنگین مالی به بار می‌آورد.

باقری در رابطه با وضعیت اجرای طرح بیمه حوادث ساختمان‌ها در کشور یادآور شد: هم‌اکنون این طرح در استان زنجان به صورت آزمایشی در حال اجرا است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی این طرح در استان فارس و اصفهان نیز اجرایی می‌شود.