اجرای تبصره 6 با حجم اندک زمین‌های در دست دولت عملی نیست

گروه مسکن - سمیه فراهانی: به واقع هم‌اکنون بخش اعظم زمین‌های شهری، در اختیار دولت است و با حجم ۵ تا ۱۰درصدی زمین‌های شهری، نمی‌توان زمین را به صورت اجاره ۹۹ساله با هدف حذف قیمت زمین از ملک اجرایی کرد. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد گفت: طرح حذف قیمت زمین از مسکن، یکی از طرح‌های پیشنهادی دولت برای مهار روند افزایش قیمت‌ها است اما به دلیل موانع موجود با مشکلات فراوانی همراه بوده است.

علیرضا سرحدی گفت: قیمت مسکن از سال ۸۵ به شکل غیرقابل کنترلی افزایش یافت. البته این افزایش علل مختلفی دارد که تاکنون از سوی هیچ مقام مسوولی مورد بررسی قرار نگرفته و تا زمانی که عوامل یک اتفاق مورد بررسی قرار نگیرد نمی‌توان راهکاری مناسبی برای آن را ارائه داد.

وی افزود: بحران و عدم سوددهی بازارهای دیگری چون بازار سهام و تلفن‌همراه باعث هدایت سرمایه‌ها و نقدینگی به سوی بازار مطمئن و زودبازده مسکن شده است.

سرحدی تصریح کرد: پایین آمدن نرخ بهره بانکی باعث خروج نقدینگی از بانک‌ها و هدایت آن به بازارهای دیگر چون بازار مسکن می‌شود. در چنین وضعیتی عرضه نامحدود و احتکار برخی از سازندگان در مقابل تقاضای بسیار زیاد توازن بازار را بر هم می‌زند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن در سال جاری افزود: افزایش نرخ مصالح ساختمانی و دستمزدها باعث افزایش قیمت مسکن در سال‌ جاری می‌شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان ادامه داد: حمایت دولت از تعاونی‌های مسکن، ساخت مسکن و انبوه‌سازی از سوی تعاونی‌ها و اخذ مالیات از خانه‌های خالی از جمله راهکارهای کاهش قیمت مسکن در شرایط فعلی است.