مقرون به صرفه‌نبودن ساخت‌وساز رغبت را از انبوه‌ساز می‌گیرد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: اگر ساخت و ساز مقرون به صرفه نباشد انبوه‌ساز از آن استقبال نمی‌کند. محمود میریان، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آیین نامه اجرایی بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ افزود: قیمت تمام شده واحدهای مسکونی احداثی در این طرح به محل اجرای آن بستگی دارد و در برخی نقاط ممکن است برای انبوه‌ساز رایگان تمام شود.

به گفته وی میانگین متراژ واحدهای مسکونی اجاره‌ای که در این طرح ساخته می‌شود ۷۰مترمربع است و انبوه‌ساز باید حدود ۲۰ تا ۳۰‌درصد قیمت تمام شده ساخت را از سرمایه شخصی خود هزینه کند.

طبق آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶، زمین و تسهیلات ۱۴میلیون تومانی به ازای ساخت هر واحد مسکونی اجاره‌ای به انبوه سازان واگذار می‌شود.

در این طرح پیش‌بینی شده که انبوه‌سازان پس از پنج سال واگذاری اجاره‌ای می‌توانند واحدهای مسکونی ساخته شده را به قیمت روز بفروشند.

میریان گفت: طبق این طرح سازنده پس از آن‌که واحدهای مسکونی ساخته شده را ۵ سال به اجاره گذاشت، می‌تواند آن‌را به قیمت روز بفروشد، ضمن آن‌که مردم می‌توانند در این ۵سال از واحدهای مسکونی اجاره‌ای استفاده کنند. وی افزود: برای جذب انبوه‌سازان، طرح‌های دولتی باید جذاب باشد تا آنها تشویق به مشارکت شوند.

او معتقد است که این طرح ابهامات زیادی دارد و قیمت تمام شده واحدهای احداثی، محل اجرا، میزان اجاره بها و چگونگی تعیین آن مشخص نیست.

وی آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ را مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش مسکن و نوعی فرهنگ‌سازی جهت ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ا‌ی دانست.