گروه مسکن- سمیه فراهانی: وام‌های کاربردی مسکن بانک مسکن در هفته گذشته با کاهش قیمت نسبت به هفته اول خرداد همراه بود به طوری که وام 18میلیون تومانی مسکن در پایان هفته اول خرداد با قیمت 3میلیون و 200هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد، اما همین وام در هفته گذشته (هفته دوم خرداد) به قیمت 3میلیون تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.

نتایج بررسی جداول فروش انواع وام مسکن که طی هفته گذشته در صفحه‌های مربوط به وام کاربردی مسکن به چاپ رسیده، نوسانات قیمت پیشنهادی فروش وام را به شرح زیر تشریح می‌کند: برخلاف وام‌های کاربردی مسکن بانک مسکن وام 12میلیون تومانی جانبازی با افزایش قیمت همراه بود و به طور متوسط با قیمت 4میلیون و 737هزار تومان در طول هفته گذشته از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
وام ۵میلیون تومانی سپاس نیز با افزایش در طول هفته گذشته به طور متوسط با قیمت یک‌میلیون و ۲۹۳هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
وام 17میلیون تومانی بانک مسکن در طول هفته گذشته به طور متوسط با قیمت 2میلیون و 400هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد. همچنین وام 16میلیون تومانی بانک مسکن در طول هفته گذشته به طور متوسط با قیمت 2میلیون و 200هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد، اما وام 15میلیون تومانی این بانک به طور متوسط با قیمت 2میلیون و 285هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
براساس پیشنهاد فروشندگان وام میانگین قیمت فروش وام ۱۴میلیون تومانی بانک مسکن به طور متوسط یک‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان در هفته گذشته بود. وام ۱۲میلیون تومانی بانک مسکن با بیشترین کاهش قیمت فروش نسبت به هفته اول خرداد به طور متوسط با قیمت یک‌میلیون و ۵۷۵هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
وام 11میلیون تومانی بانک مسکن به طور متوسط با قیمت یک‌میلیون و 416هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد. براساس پیشنهاد فروشندگان، میانگین قیمت فروش وام 10میلیون تومانی بانک مسکن یک‌میلیون و 275هزار تومان بود. وام 9میلیون تومانی بانک مسکن با کمترین اختلاف نسبت به هفته اول خردادماه به طور متوسط با قیمت یک‌میلیون و 125هزار تومان پیشنهاد شد.
این در حالی است که فروشندگان قیمت فروش این وام در هفته اول خرداد را یک‌میلیون و ۱۲۲هزار تومان پیشنهاد کرده بودند.وام ۸، ۷، ۶ و ۵میلیون تومان با کمترین فراوانی و کاهش کمی نسبت به هفته‌های پیش آن به طور متوسط و به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۸۳هزار، ۹۸۳هزار، ۸۵۰هزار و ۸۰۰هزار تومان از سوی فروشندگان وام پیشنهاد شد.
این در حالی است که فروشندگان وام همچنان قیمت فروش وام در اطراف تهران را بالاتر از تهران پیشنهاد می‌کنند. وام 18میلیون تومانی بانک مسکن در اطراف تهران به طور متوسط با قیمت 3میلیون و 200هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد. وام 17میلیون تومانی بانک مسکن در اطراف تهران به طور متوسط با قیمت 2میلیون و 700هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
وام‌های ۱۶ و ۱۵میلیون تومانی بانک مسکن در اطراف تهران به طور متوسط با قیمت ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان و ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
اما وام‌های 14 و 13میلیون تومانی بانک مسکن نیز به طور متوسط با اختلاف 100هزار تومانی با قیمت 2میلیون تومان و یک‌میلیون و 900هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
همچنین وام ۱۲میلیون تومانی بانک مسکن در اطراف تهران با قیمت یک‌میلیون و ۷۰۰هزارتومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد و وام ۱۱و۱۰میلیون تومانی بانک مسکن در اطراف تهران به ترتیب کاهش ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار‌تومانی نسبت به وام ۱۲میلیون تومانی از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
وام 9میلیون تومانی بانک مسکن در اطراف تهران، به طور متوسط از سوی فروشندگان با قیمت یک‌میلیون و 300هزار تومان پیشنهاد شد. بدین ترتیب با کاهش هر یک‌میلیون تومان از میزان وام خرید مسکن، 100هزار تومان از قیمت فروش این وام کاسته می‌شود.
به طوری که وام ۶میلیون تومانی بانک مسکن در اطراف تهران با قیمت متوسط یک‌میلیون تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد. هر برگ اوراق مشارکت یک‌میلیون تومانی بانک مسکن به طور متوسط با قیمت ۲۷۱هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
وام‌های 5 و 7میلیون تومانی بانک ملت با اختلاف کمی نسبت به هفته اول خرداد ماه به ترتیب با قیمت 883هزار تومان و یک‌میلیون و 400هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
وام‌های ۵ و ۷میلیون تومانی بانک‌های خصوصی به طور متوسط با قیمت ۸۲۵هزار تومان و یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان از سوی فروشندگان وام پیشنهاد شد. این در حالی است که به طور میانگین وام‌های ۱۰، ۱۵ و ۳۰میلیون تومانی بانک‌های خصوصی به ترتیب با قیمت ۶۰۰هزار تومان، ۸۰۰هزار تومان و یک‌میلیون و ۱۰۰هزار‌تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.
براساس پیشنهاد فروشندگان وام 50میلیون‌تومانی بانک‌های خصوصی به طور متوسط با قیمت 2میلیون و 500هزار تومان بود. وام 70درصد ارزش ملک بانک خصوصی به طور متوسط با قیمت 9درصد ارزش وام و با افزایش یک‌درصدی نسبت به هفته اول خرداد ماه از سوی فروشندگان وام پیشنهاد شد.
وام مشارکت در ساخت ۳۰درصد ارزش ملک و وام میلیاردی صنعتی بانک خصوصی به طور متوسط با قیمت ۱۲درصد ارزش وام از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.