گروه مسکن - ساقی محمدی: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: با توجه به الزام قانونی اجرای طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان در سراسر کشور بسیاری از مراکز استان‌ها با این سازمان همکاری فعال داشته و تنها شهرداری تهران است که همواره نسبت به اجرای این طرح در پایتخت معترض بوده و هست. دکتر محمد غرضی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان این مطلب افزود: در شرایطی که بحران بر بازار مسکن حاکم است مورد غفلت واقع شدن کیفیت ساخت و ساز در خرید و یا اجاره مسکن، در کشور و استمرار آن در بلندمدت می‌تواند نتایج نامطلوبی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان این که توسعه کیفی ساختمان‌های کشور در بلندمدت بر کاهش قیمت مسکن موثر واقع می‌شود، اظهار داشت: البته این در صورتی است که شرایط صدور شناسنامه فنی ساختمان در سراسر کشور به ویژه در کلانشهرهایی چون تهران تسهیل شود.

وی افزود: متاسفانه در فرهنگ‌ ما این گونه تصور می‌شود که خریدار مسکن به دلیل فشارهایی که از بابت دریافت وام، پیدا کردن مسکن متناسب با بودجه او و عقب نماندن از افزایش روز‌افزون قیمت مسکن متوجه او است، توجه چندانی به کیفیت واحد خریداری شده ندارد و هر کس تنها به فکر خانه‌دار شدن است تا این که خانه‌ای دارای استانداردهای ساخت‌وساز و متناسب با بودجه‌ای که برای خرید آن در نظر گرفته شده، تهیه کند.

وی از شهرداری و سازمان‌هایی که در تعارض با اجرای طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان هستند، خواست تا با دقت نظر و ارائه دلایل منطقی اعتراض خود را نسبت به توقف این طرح ابراز کنند.چرا که صرف هزینه‌بر بودن اجرای این طرح مذکور نمی‌توان مانعی اساسی برای اجرای این طرح‌ قانونی در کلانشهری چون تهران ایجاد کرد.