نیلوفر قدیری

بازار املاک و مستغلات انگلیس این روزها یک نقطه عطف را می‌گذراند. آمارها نشان می‌دهد قیمت مسکن در این کشور به دو سوم کاهش یافته است. یکی از دلایل عمده این وضعیت افزایش نرخ بهره است که موجب شده خریداران با پول‌های نقدشان از بازار مسکن خارج شوند. با افزایش سود و بهره وام بانکی، بازار مسکن و املاک و مستغلات انگلیس روزهای تعیین‌کننده‌ای را می‌گذراند. با وجود اخبار مربوط به افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی میزان عرضه مسکن در بازار انگلیس بیشتر از تقاضا شده و به این ترتیب تا پایان سال هم قیمت مسکن همین سیر نزولی را طی خواهد کرد.

کمیته سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی انگلیس برای مقابله با نرخ تورم از ماه اوت گذشته چهار بار نرخ بهره را افزایش دادند. آخرین بار در هفته گذشته نرخ بهره نیم‌درصد افزایش یافت. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده اند که حداقل یک بار دیگر این نرخ بهره افزایش یافته و به ۷۵/۵‌درصد خواهد رسید. کارشناسان بازار مسکن می‌گویند هنوز برای اینکه تاثیرات کامل افزایش نرخ بهره بر این بازار نمایان شود زمان باقی است و در ۱۲ ماه آینده این تاثیر به طور کامل دیده می‌شود. با این حال تعداد فروش خانه از همین حالا کاهش یافته و قیمت‌ها فروکش کرده است.

همین تاثیرات بر بازار مسکن موجب شده تا کارشناسان به سیاست‌گذران پولی و مالی انگلیس هشدار بدهند که در عین چاره‌اندیشی برای مهار نرخ تورم، سیاست‌های پولی و مالی را بیش از این تغییر ندهند چون پیامدهای این تغییرات و به ویژه افزایش نرخ بهره بر بازار مسکن و به دنبال آن بر اقتصاد کلان دردسر ساز است.

از اوائل سال جاری میلادی میزان درخواست برای دریافت وام مسکن در انگلیس به شدت رو به کاهش گذاشته است.