مدت ۴ سال است که در محدوده حریم چهارطاقی نیاسر کاشان که مهم‌ترین بنای تاریخی عهد ساسانی محسوب می‌شود، معدن سنگ ایجاد شده و از آن زمان تا‌کنون این بنا به تدریج در حال تخریب است. به گزارش خبرگزاری مهر، استفاده از بیل‌های مکانیکی برای برداشت سنگ از این معدن باعث ایجاد لرزه بر بنای تاریخی شده است و همین امر باعث شده تا چهارطاقی نیاسر که یکی از آثار تاریخی مهم کشور به شمار می‌رود طی چند سال گذشته روند رو به نابودی را طی کند.این بنای تاریخی به دلیل قدمت زیاد و همچنین موقعیت منحصر‌به فرد تقویمی آن برای محاسبه فصول مختلف، سال‌های گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با توجه به ویژگی‌های آن مسوولان پایگاه میراث فرهنگی نیاسر قصد دارند پرونده این اثر را برای ثبت در فهرست میراث جهانی و معرفی به دوستداران میراث فرهنگی آماده کنند.

البته معلوم نیست تا ۲ سال آینده با توجه به مشکلاتی که برای چهارطاقی نیاسر ایجاد شده، چیزی از این اثر تاریخی باقی‌مانده باشد.

مسوولان سازمان میراث فرهنگی از فعالیت معدن سنگ در حریم این اثر تاریخی آگاهی دارند و می‌دانند که وجود معدن به مرور باعث آسیب و تخریب چهارطاقی می‌شود اما اقدام موثری تاکنون صورت نگرفته است. لذا چنین استنباط می‌شود که شاید مسوولان میراث فرهنگی به جای چاره‌اندیشیدن برای این اثر تاریخی، منتظر تخریب کامل آن هستند. زیرا، در گذشته علت تخریب برخی از بناهای تاریخی عدم ثبت ملی عنوان می‌شد اما چهارطاقی نیاسر با وجود ثبت نیز در آستانه تخریب قرار گرفته است.

دکتر فریبرز دولت‌آبادی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص چهارطاقی نیاسر افزود: این بنا مربوط به دوره ساسانی است و از حدود ۴سال پیش که مجوز احداث معدن سنگ در نزدیک چهارطاقی نیاسر داده شده تاکنون به طور غیر‌مستقیم در معرض تخریب قرار گرفته است.وی خاطر‌نشان کرد: معدن سنگ باعث شده این بنا از نظر منظر بصری دچار مشکل شود و البته لرزه‌های حاصل از فعالیت بیل‌های مکانیکی نیز مشکلاتی را برای آن ایجاد کرده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: در صورت بهره‌برداری از این معدن به طور حتم بنای تاریخی چهارطاقی دچار آسیب و تخریب جدی خواهد شد. به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی با ایجاد پایگاهی در نیاسر مانع تخریب این اثر خواهد شد.

دولت‌آبادی گفت: در صورتی که زمان قرارداد همکاری این معدن با وزارت صنایع و معادن تمام شود تمام تلاش خود را برای عدم تمدید این قرارداد انجام خواهیم داد. اما این سوال مطرح است، با وجودی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از وجود این معدن سنگ و تاثیر مخرب آن بر روی چهارطاقی نیاسر اطلاع دارد، پس چگونه است که هیچ اقدامی طی این ۴‌سال در خصوص خارج کردن معدن از محدوده حریم این بنا انجام نداده است.