شهر جدید پرند گسترش می‌یابد

الهام علاقه‌بندان

مجید حیدری

گروه مسکن - هر که بامش بیش برفش بیشتر.

هر گاه این ضرب‌المثل به گوش ما ایرانی‌ها می‌رسد، مفهوم هر که مسوولیتش بیشتر، پس‌ فراز و نشیب‌های زندگی او نیز بیشتر است، در ذهن تداعی می‌شود. نمایی از خانه‌های ساخته شده در شهر جدید پرند

عکس: منصور نمایشی

از آن زمان که محمد سعید‌ی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی با حضور در روزنامه دنیای اقتصاد بر تلاش‌های بخش مسکن این روزنامه صحه گذاشتند، دعوت از مدیران ارشد وزارت‌ مسکن و شهرسازی برای آسیب‌شناسی بیشتر بخش مسکن در دستور کار ما قرار گرفته است.

با این باور که «دنیای اقتصاد»، با انتشار ضمیمه روزانه ۱۶صفحه‌ای، در زمینه مسکن دغدغه بیشتری از سایر جراید برای حل معضل مسکن کشور دارد. این بار، مهندس شاهرخی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند را دعوت کردیم تا درباره فراز و فرودهای عرصه مسکن کشور و نیز چگونگی احداث شهر جدید پرند با او و دستیارانش گفت‌و‌گو کنیم.

مدیرعامل شهر جدید پرند، در ابتدای گفت‌وگو یادآور شد که رسانه‌ها می‌توانند در قبال دولت و مدیران دولتی ۳گونه موضع اختیار کنند. روش معقول، نه تعریف و نه انتقاد صرف است بلکه رسانه‌ها باید ترکیبی از دو روش فوق را سرلوحه کار خود قرار دهند و با انتقاد منصفانه یار‌ی‌کننده دولت و اصلاح‌کننده امور باشند.

به عنوان نخستین سوال، سهم شهر پرند از اسکان ۸۰۰هزار نفری افراد در کل شهرهای جدید کشور چه مقدار است؟

طرح جامع شهر پرند در سال ۷۷ برای ظرفیت ۸۰هزار نفر تا پایان سال ۹۴ به تصویب رسید و طبق پیش‌بینی صورت گرفته باید کل اراضی تا سال ۹۴ واگذار شود در حالی که به دلیل تقاضای زیاد، کل اراضی پیش‌بینی شده حدود ۱۰سال زودتر واگذار شد. سرمایه‌گذاری در شهر پرند، از سوی بخش‌خصوصی است و به طور قطع سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی سرمایه خود را در محلی تزریق می‌کند که بازگشت مطلوب داشته باشد.

با توجه به استقبال بخش‌خصوصی آیا طرح توسعه شهرپرند در دستور کار خواهد بود؟

سال گذشته طرحی برای تجدیدنظر درباره تغییر جمعیت هدف از ۸۰هزارنفر به ۱۵۰هزار نفر به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارائه شد که مورد تایید این شورا هم قرار گرفت. در حال حاضر مراحل استانی آن طی شده و ما منتظر ابلاغ شورای‌عالی هستیم که برابر این طرح، اراضی شهر جدید پرند، از یک هزار و ۱۲۵هکتار، به یک هزار و ۷۰۰هکتار افزایش خواهد یافت.

بنابراین با وجود آنکه ابلاغیه افزایش اراضی هنوز ابلاغ نشده اما اراضی موردنظر آماده‌سازی خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال اراضی مذکور نیز مورد توجه قرار گرفته و واگذار شود.

در‌حال‌حاضر اراضی برخی شهرهای جدید، ظرفیت توسعه ندارند اما شهر جدید پرند، این محدودیت را ندارد.

در‌حال‌حاضر، چه مقدار جمعیت در شهر جدید پرند ساکن شده‌اند؟

با وجود آنکه بخشی از جمعیت شهر پرند، دانشجو هستند، اما در مجموع حدود ۲هزار و ۵۰۰خانوار، یعنی حدود ۹۵۰۰نفر در این شهر ساکن هستند، البته تعداد واحد‌های خریداری شده توسط مردم بسیار بیشتر است و بخشی از خریداران به جهت سرمایه‌گذاری برای خرید مسکن در شهر پرند اقدام کرده‌اند و بخش دیگری از خانه‌‌های خریداری شده نیز به دلیل کامل نبودن امکانات خدماتی، از جمله مترو هنوز خالی از سکنه است.

مهم‌ترین دلیل برای استقبال از ساخت انبوه مسکن در شهر جدید پرند از سوی انبوه‌سازان مالزیایی چیست؟

در‌حال‌حاضر بازار مسکن مالزی از مسکن اشباع شده و با توجه به مشترکات مذهبی و همچنین سوددهی بالا، بازار مسکن در ایران برای آنها بسیار جالب و سودده است.

با وجود سودده بودن ساخت‌وساز انبوه در شهر جدید پرند، آیا سرمایه‌گذاران خارجی دیگری نیز تمایل برای حضور دارند؟

هم‌اکنون با ۲ شرکت که متقاضی فعالیت در این شهر هستند مذاکراتی انجام شده اما هنوز قرارداد امضا نشده است. متقاضیانی از سایر کشورها نیز بوده‌اند که هنوز ما پاسخ مثبتی به آنها نداده‌ایم و در حال بررسی شرایط و موارد آنها هستیم.

مهم‌ترین دلیل کاهش مشارکت انبوه‌سازان داخلی از همکاری با شرکت شهر‌های جدید چیست؟

هر انبوه‌ساز داخلی که حاضر باشد با شرایطی مشابه سرمایه‌گذاری انبوه‌ساز خارجی مشارکت کند، ما تمام تضمین‌ها را به صورت مکتوب به انبوه‌ساز داخلی ارائه می‌کنیم. شهر جدید پرند همواره از حضور انبوه‌ساز داخلی استقبال کرده، ضمن آنکه بخشی از ساخت‌وساز‌های این شهر توسط سازندگان داخلی انجام شده و هیچ دلیلی وجود ندارد که انبوه‌ساز داخلی و خارجی را به تقابل با یکدیگر وادار کنیم.

طبق سیاست‌های کلان کشور، هم باید زمینه حضور انبوه‌ساز داخلی را در اجرای طرح‌ها مهیا کنیم و هم زمینه حضور انبوه‌ساز خارجی را. و البته همکاری ما با انبوه‌سازان داخلی مستدام است مگر اینکه آنها تضمین و امتیازهای انبوه‌ساز خارجی را مطالبه کنند. اما تعهدات خارجی‌ها را نداشته باشند.

با توجه به اظهارات جنابعالی مبنی بر افزایش جمعیت در شهر جدید پرند از ۸۰هزار به ۱۵۰هزار نفر نحوه منطقه‌بندی و حریم این شهر چگونه خواهد بود؟

شهر جدید پرند، همانند سایر شهرها دارای حریم بوده و با توجه به در اختیار بودن اراضی خارج از محدوده این شهر، در صورت پذیرش استدلال‌های ما توسط شورای عالی شهرسازی، توسعه محدوده آن دارای مانع طبیعی نیست.

البته با توجه به توفیقات روز افزون در شهر جدید پرند، این شهر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر خریداران مسکن در این شهر نیز بر مطلوب ساخته شدن بنا و سازه در این شهر تاکید دارند.

در نوع چینش جمعیتی در این شهر، به شدت مراقبت شده تا گروه جمعیتی با طبقات مختلف به صورت متوازن در سطح این شهر توزیع بشوند و هدف ما از این امر جلوگیری از قطب‌بندی جمعیتی و خدماتی بوده است.

باید در شهر جدید پرند با الگوسازی، زمینه ساخت درست مسکن را ترویج کنیم.

خوشبختانه احداث شهرهای جدید برای دولت مخارج چندانی ندارد، زیرا زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله بوده و از بهای اصلی مسکن کسر می‌شود. ضمن آنکه شهر خوب ساخته شده و خانه‌ها نیز مقاوم هستند.

شهرهای جدید چگونه می‌توانند الگویی مناسب برای ساخت مطلوب و ارزان باشند؟

با توجه به اینکه شهر جدید پرند از الگوی مناسبی برای ساخت برخوردار است بهای مسکن در قیاس با سایر شهرها بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. ما باید با تبلیغ برای ساخت خوب، فرهنگ ساخت درست را ترویج کنیم، البته شهرهای جدید نه تنها به عنوان مجموعه‌ای جمعیت‌پذیر عمل می‌کند بلکه می‌تواند در ایجاد اشتغال و ارائه خدمات به شهرهای بزرگ‌تر نیز نقش بسزایی داشته باشد.

به زودی در حاشیه شهر پرند، کلنگ احداث مجموعه تفریحی و توریستی به زمین زده خواهد شد که شرایط را برای زندگی در این شهر به مراتب مساعدتر خواهد کرد.