شیوه اجرای طرح جامع مسکن تا دو هفته دیگر مشخص می‌شود

گروه مسکن- ساقی محمدی: مدیر سابق مطالعات طرح جامع مسکن از نهایی شدن شیوه اجرای این طرح تا دو هفته دیگر خبر داد. عکس: منصور نمایشی

مهندس مینو رفیعی گفت: براساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی، هم‌اکنون یک گروه مطالعاتی ویژه در حال بررسی نحوه اجرای طرح جامع مسکن است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به نتایج و آمار مثبت اجرای این طرح برای خروج از بحران فعلی حاکم بر بازار مسکن گفت: در این طرح راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای مشکل مسکن پیشنهاد شده است که در صورت اجرای آنها، حل این معضل امری بعید و دست‌نیافتنی نخواهد بود.

وی در رابطه با تاثیر کاهش مجدد نرخ سود تسهیلات بانکی بر بازار مسکن ابراز عقیده کرد: متاسفانه اجرای این طرح احتمال افزایش قیمت مسکن را در کلانشهرها بالا می‌برد چرا که در صورت سرازیر شدن نقدینگی مردم از بانک به بازار مسکن همانند سال قبل و به بحران موجود دامن زده خواهد شد.

وی از مهم‌ترین دلایل احتمال سرازیر شدن نقدینگی بر بازار مسکن را، مسدود بودن بازارهایی چون ارز، سکه، موبایل و خودرو دانست و افزود: تا زمانی که دلایل قانع‌کننده‌ای برای افزایش سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز و نه خرید مسکن، وجود نداشته باشد و الگوی تولید مسکن مطابق با الگوی تقاضا نباشد، در این بخش با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.رفیعی اظهار امیدواری کرد: اجرای تبصره ۶ قانون بودجه امسال و حذف قیمت زمین از سوی دولت تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت مسکن و افزایش تولید آن در میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد.