رویگردانی مردم از خرید تنها راه نجات بازار متلاطم مسکن

گروه مسکن- دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی، خروج ممتد نقدینگی از بازار ارز، سکه و بورس و سرازیر شدن آن به عرصه مسکن را اتفاقی نامیمون تلقی کرد و گفت: به همین دلیل امکان دارد قیمت مسکن همچنان افزایش یابد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، افزایش نقدینگی و تزریق آن به بازار مسکن در حالی رخ می‌دهد که با وجود تلاش‌های بسیار، نفس بازار در تالار شیشه‌ای بورس اوراق بهادار به شمارش افتاده و اخبار چندان جالبی از مبادلات غیر رسمی ارز و سکه از خیابان استانبول تهران به گوش نمی‌رسد.

هر چند که دولت در تلاش است، با استفاده از روش تنفس مصنوعی جانی دوباره به کالبد کم جان بازار مبادلات ارز و بورس ببخشد اما به نظر می‌رسد،‌ بازار مسکن در شرایط کنونی، اکسیری نجات بخش برای این پیکر کم جان مبادلات پولی و مالی است.

میزان نقدینگی سال گذشته از ۱۰۸هزار میلیارد تومان فراتر رفت که پیش‌بینی کارشناسان رسیدن این رقم به حدود ۱۴۰هزار میلیاردتومان است.

کارشناسان بر این باورند مهار و کنترل نکردن نقدینگی سرگردان که به صورت دایم در حال سرازیر شدن به بازار مسکن است، یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن است. هر چند که اشتهای مردم برای خرید مسکن نیز از دلایل عمده افزایش بهای مسکن به حساب می‌آید.

مسعود خوانساری،‌ دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی اذعان دارد که در کنار افزایش نقدینگی، اما تقاضای بسیار مردم در شرایط کنونی بازار مسکن را متلاطم کرده است.

با وجود آنکه برخی اخبار از روند روبه رشد تقاضا برای تولید مسکن در پایتخت حکایت دارد، اما عقب‌نشینی تعداد زیادی از فروشندگان مسکن در همین معامله، مبین این امر است که افزایش قیمت و تقاضا همچنان عاملی جدی برای برهم زدن معامله برای کسب سود بیشتر است.

به گفته خوانساری،‌ تنها راه نجات بخش برای بازار متلاطم کنونی مسکن،‌رویگردان شدن مردم از خرید مسکن برای مدتی حدود ۶ماه است تا به دنبال آن،‌رکود ایجاد شده در بازار مبادلات سبب بازگشت قیمت‌های کاذب و سرسام‌آور مسکن به قیمت واقعی آن شود.

وی تصریح کرد: بهترین عامل برای مقابله با گرانی روز افزون، عدم اقبال مردم به خرید مسکن تا حصول نتیجه آن یعنی کاهش قیمت است.