دانشگاه تهران گودبرداری شد

بعد از گذشت چهار دهه از ساخت مجموعه دانشگاه تهران، درحالی‌که هنوز زخم آتش‌سوزی چند کتابخانه در دانشکده‌های مختلف حقوق و علوم سیاسی، ادبیات و کتابخانه اسناد، رنگ‌آمیزی بدون کارشناسی ساختمان دانشکده پزشکی و حتی الحاق یک ساختمان به دانشکده هنرهای زیبا بهبود نیافته‌اند، این‌بار روبه‌روی مسجد دانشگاه و در ضلع جنوبی دانشکده پزشکی در کنار گلخانه این مجتمع، بخشی از زمین دستخوش تغییراتی نابخشودنی شده است. گودبرداری در ضلع شمالی مسجد دانشگاه تهران بعد از آن همه ضربه زدن‌های ممتد به بدنه این نماد ۷۰ ساله، به حتم مشکلات زیادی را با خود به همراه می‌آورد.

یک کارشناس مرمت بناهای تاریخی درباره گودبرداری در بخشی از محوطه دانشگاه تهران به ایسنا، گفت: حدود یک هفته است که گودبرداری در ضلع شمالی دانشگاه تهران انجام شده است که پس از آگاهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از این قضیه، عملیات گودبرداری در این محوطه متوقف شد.

رضا موسوی درباره دلیل گودبرداری، توضیح داد: دانشگاه تهران هنوز دلیل آن‌را مشخص نکرده و هیچ توضیحی نیز به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این‌باره نداده است.

وی افزود: دانشگاه تهران تا پیش از این گودبرداری برای انجام هر کاری در کل دانشگاه، از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران استعلام می‌کرد، ولی درباره اقدام اخیر، هیچ استعلامی از سازمان انجام نشده است.

او تاکید کرد: انجام گودبرداری در محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست آثار ملی بدون استعلام از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری غیر قانونی است.

موسوی اضافه کرد: اکنون ادامه گودبرداری در دانشگاه تهران متوقف شده است و تا بررسی‌های لازم در این زمینه انجام نشود، اجازه ادامه کار به دانشگاه داده نمی‌شود.

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز با اشاره به طرح جامع توسعه دانشگاه تهران و به ثبت رساندن این مجتمع علمی ـ آموزشی و فرهنگی در فهرست آثار ملی، گفت: با ثبت یک اثر، آن اثر تابع شرایط و ضوابطی به‌لحاظ حفاظت و نگهداری می‌شود، ضوابطی که انجام هرگونه ساخت و ساز، مرمت و مداخله در آن اثر را غیر ممکن می‌کنند.

ناصر پازوکی ادامه داد: هرگونه دخل و تصرف در آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی به نظارت کارشناسان و تهیه طرح اقدامات قابل انجام توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیاز دارد.

دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ در دوره پهلوی ساخته شد و در طول چند سال، الحاق‌هایی مانند مسجد دانشگاه به آن افزوده شدند. این دانشگاه در ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.