ساماندهی وضعیت ساخت‌و‌ساز در گرو تربیت نیروی متخصص

هرگاه در تربیت نیروهای متخصص و نظارت بر آنان مسوولانه اقدام کنیم، می‌‏توانیم امیدوار باشیم که وضعیت ساخت‌و‌ساز در تهران ساماندهی می‌شود. به گزارش ایلنا، مهندس ابوالقاسم وحدتی اصل، قائم‌مقام معاونت شهر سازی و معماری شهرداری تهران، با اعلام این مطلب گفت: هنگامی که ساختمان از لحاظ فنی ایمن نباشد، هیچ ارزشی ندارد و حتی اگر از نظر طراحی نیز مشکلی نداشته باشد، باز هم موجب نابودی ثروت ملی است.

وی با بیان اینکه شهرداری دستگاهی اجرایی است، اظهار کرد: وزارت مسکن و وزارت کار باید تدبیری بیندیشند تا نیروهای متخصص تربیت کنند و سازمان نظام مهندسی نیز ترتیبی بدهد تا نیروهای ماهر برای امر ساخت‌و‌ساز به کار گرفته شوند.

وحدتی با اشاره به اینکه تاثیرات کارهای ساختمانی در مدت زمان زیادی مشخص می‌‏شود، افزود: مهم‌ترین مشکل ما این است که همواره مدیریت بحران می‌‏کنیم و به عواقب کاری که در حال حاضر انجام می‌‏دهیم بی‌‏توجه هستیم، در صورتی که مشکلاتی که در ساخت یک ساختمان به وجود می‌آید، به شهر و در نهایت به جامعه آسیب می‌زند.

وی در ادامه گفت: مهندسان به طور حتم باید کار تخصصی کنند و افرادی که وارد کار ساخت‌و‌ساز می‌‏شوند نیز یا باید آموزش دیده و متخصص باشند و یا زیر نظر مستقیم مهندسان کار کنند. وحدتی با اشاره به مشکلات موجود در بحث جوشکاری ساختمان‌ها، عدم آشنایی افراد و تجربی بودن آنها را در ساخت، به عنوان مهم‌ترین مشکل یاد کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر جوشکاری‌‏ها به دلیل آشنا نبودن افراد با ظرایف کار، اصولی نیستند و در ارتفاعات نیز اغلب جوش‌‏های سربالا اشتباه انجام شده است که این مساله به شدت ایمنی ساختمان‌ها را تهدید می‌‏کند.

وی افزود: تا هنگامی که در تربیت نیروهای متخصص و نظارت بر آنان مسوولانه اقدام نکنیم، نمی‌‏توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت ساخت‌و‌ساز در تهران سرو سامان بگیرد.

قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به تشکیل جلسات متعدد در این زمینه تصریح کرد: با وجود اینکه وزارت مسکن و وزارت کار فعالیت‌هایی را برای بهبود این وضعیت انجام داده‌‏اند، اما تا هنگامی که فقط به مواقع بحرانی توجه داریم، این مشکل قابل حل نیست.