گروه مسکن- سمیه فراهانی: با پایان یافتن مهلت پرداخت وام‌های بدون سپرده بانک مسکن، فروش وام‌هایی تا سقف ۱۲میلیون تومان بیشترین فراوانی عرضه را از سوی فروشندگان دارد. نتایج بررسی جداول فروش انواع وام مسکن که طی هفته گذشته در صفحه‌های مربوط به وام کاربردی مسکن به چاپ رسیده، نوسانات قیمت پیشنهادی فروش وام را به شرح زیر تشریح می‌کند:

در طول هفته گذشته وام ۱۲ میلیون تومانی بانک مسکن با بیشترین فراوانی و وام ۲میلیون تومانی بانک ملت با کمترین فراوانی از سوی فروشندگان پیشنهاد فروش داشت.

در این میان، وام‌های بیشتر از ۱۲میلیون تومان که بیشترین فراوانی را در هفته‌های دوم و سوم اردیبهشت ماه به خود اختصاص داده بودند، کاهش چشمگیری داشتند. وام ۱۸میلیون تومانی کاربردی مسکن در تهران در طول هفته گذشته به طور متوسط با قیمت ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.

این در حالی است که وام ۱۷میلیون تومانی کاربردی مسکن در طول هفته گذشته به طور متوسط با قیمت ۲میلیون و ۲۵۰هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.

وام ۱۶میلیون تومانی کاربردی مسکن در طول هفته گذشته به طور متوسط با قیمت ۲میلیون و ۷۱هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.

براساس پیشنهاد فروشندگان میانگین قیمت فروش وام ۱۵ و ۱۴میلیون تومانی نیز با اختلاف ۳۶هزارتومان به ترتیب با قیمت‌های یک‌میلیون و ۸۶۷هزار و یک‌میلیون و ۸۳۱هزار تومان بود.

وام ۱۳میلیون تومانی کاربردی مسکن در طول هفته گذشته به طور متوسط با قیمت یک‌میلیون و ۷۴۳هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده است، این در حالی است که قیمت وام ۱۱ و ۱۲میلیون تومانی کاربردی مسکن با فراوانی بالایی به ترتیب با قیمت یک‌میلیون و ۵۵۰هزار و یک‌میلیون و ۵۷۵هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود.

وام‌های ۱۰ و ۹میلیون تومانی کاربردی بانک مسکن نیز به طور متوسط با اختلاف اندکی به ترتیب با قیمت یک میلیون و ۳۸۵هزار تومان و یک میلیون و ۳۴۰هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود، اما وام ۸میلیون تومانی کاربردی مسکن به طور متوسط با قیمت یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان از سوی فروشندگان برای فروش پیشنهاد شده است.

این در حالی است که وام‌های ۵، ۶ و ۷میلیون تومانی به ترتیب یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان، یک میلیون و ۱۲۵هزار تومان و یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شد.

اطراف تهران گران‌تر از تهران

قیمت فروش وام‌های بانک مسکن در مناطق اطراف تهران همچنان بالاتر از قیمت این وام‌ها در داخل تهران است. به طوری که وام ۱۸میلیون‌تومانی بانک مسکن در این مناطق به طور متوسط با قیمت ۲میلیون و ۳۵۰هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود.

فروشندگان وام اطراف تهران، به ازای هر یک میلیون تومان که از ارزش وام کاربردی مسکن کاسته می‌شود، ۱۰۰هزار تومان از قیمت فروش این وام‌ها کم می‌کنند، به طوری که وام ۱۰میلیون‌تومانی به قیمت یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین اوراق بانک مسکن در طول هفته گذشته به طور متوسط به ازای هر برگ یک میلیون تومان به قیمت ۲۷۲هزار تومان برای فروش از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود.

وام‌های کاربردی مسکن بانک‌های‌خصوصی با کم‌ترین نوسان قیمت

در هفته گذشته وام کاربردی مسکن بانک‌های خصوصی همچنان با قیمت ۱۰درصد ارزش وام از سوی فروشندگان به روزنامه دنیای اقتصاد پیشنهاد شده بود.

بررسی‌های گروه مسکن دنیای اقتصاد از وضعیت فروش انواع وام کاربردی بانک خصوصی در هفته گذشته حاکی است: وام ۱۰ و ۱۵میلیون تومانی کاربردی مسکن بانک خصوصی مانند هفته‌های گذشته به طور متوسط با قیمت ۶۰۰ و ۸۰۰هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود و وام‌های ۳۰، ۵۰ و ۶۰میلیون تومانی بانک‌های خصوصی با اختلاف کمی نسبت به هفته‌های گذشته به ترتیب یک میلیون و ۷۴۲هزارتومان، ۳میلیون تومان و ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود.

همچنین قیمت وام ۵میلیون تومانی سپاس نیز با اختلاف کمی نسبت به هفته‌های گذشته به‌طور متوسط یک میلیون و ۲۸۳هزار تومان برای فروش از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود.

وام ۱۲میلیون تومانی جانبازی نیز از قیمت ۴میلیون و ۳۸۰هزار تومان در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه به قیمت ۴میلیون و ۷۸۰هزار تومان به هفته اول خرداد رسیده است و با افزایش ۵۰۰هزار تومانی از سوی فروشندگان پیشنهاد شده بود.وام‌های ۵میلیون تومانی بانک‌های ملت‌ و ملی در طول هفته گذشته به طور متوسط به ترتیب ۹۳۳هزار تومان و یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان از سوی فروشندگان برای فروش پیشنهاد شده بود.