با تشکر از روزنامه خوب شما به خصوص ضمیمه بازار مسکن علاقه‌مندم در ارتباط با یکی از مشکلات عدیده مردم به خصوص قشر کارمند و جوانان صحبت کنم. خیل کثیری از مردم با این مشکل روبه‌رو هستند و آن هم معضل کرایه خانه‌های بالا است که مردم از جمله فرهنگیان، کارمندان و جوانان از عهده پرداخت آن عاجز هستند و برخی از آنان مخصوصا زوج‌های جوان به علت این مشکل تصمیم به جدایی از یکدیگر و زندگی در خانه‌های پدریشان کرده‌اند.

از جمله آنان که نمونه عینی و بارز این مساله است یکی از همسایگان است که دارای یک بچه ۷ ساله هستند. آقا دارای شغل آزاد و خانم خانه‌دار است و با مشکلات زیادی حتی برای گذراندن خرج روزانه خود روبه‌رو هستند چه رسد به پرداخت کرایه‌خانه‌های نجومی.

این زوج جوان ۷ سال است که ازدواج کرده‌اند و فرزندشان هم به سن مدرسه رسیده است که او هم خرجی جداگانه دارد از جمله شهریه مدرسه و هزینه لوازم التحریر و غیره.

با توجه به این که زندگی بسیار خوب و شیرینی دارند اما به علت مشکلات اقتصادی ناچار به جدایی از یکدیگر هستند چرا که آقا از عهده کرایه خانه برنمی‌آید و تصمیم گرفته‌اند از هم جدا شده و هر کدام در خانه‌های پدریشان ساکن شوند.

روی صحبت من با صاحبخانه‌ها است که چرا این قدر اجاره‌ها را کمرشکن کرده‌اند که باعث متلاشی شدن و فروپاشی خانواده‌ها شود و همچنین از دولت محترم و یا نمایندگان مجلس خواستارم تا قوانینی برای میزان کرایه خانه‌ها تصویب شود که در صورت تخطی با صاحبخانه‌ها برخورد قانونی شود چرا که اگر این روند افزایش ادامه یابد شاهد بحران شدیدی در جامعه خواهیم بود.

نه دیگر جوانان قادر به ازدواج هستند و نه زوج‌های جوان قادر به پرداخت کرایه خانه و فرهنگیان وکارمندان هم که تکلیفشان مشخص است.

از طرفی دولت قصد دارد و با ارائه وام ۱۸میلیون تومانی بانک مسکن به خانه‌دار شدن مردم کمک کند. اما آیا یک کارمند یا یک کارگر با یک خانواده ۴نفره و با حقوق ۱۸۰هزار تومان توانایی پرداخت اقساط این وام که ماهنامه ۱۳۰هزار تومان است را دارد؟ از مسوولین تقاضا دارم به فکر اقشار کم‌درآمد برای خانه‌دار شدن مردم باشد.

ف.حسینی