بخش ساختمان پرتحرک‌ترین بخش در اقتصاد ملی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بخش ساختمانی و عمرانی کشور از مهم‌ترین و فعال‌ترین بخش‌های اقتصاد ملی است. عکس: سعید عامری

به گزارش ایرنا، «مجید شایسته» در جریان برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ساختمان وعمران در جزیره کیش افزود: رونق بخشی ساختمان اثرات قابل ملاحظه‌ای بر کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد ملی و تداوم رشد اقتصادی دارد.

وی گفت: برپایی نمایشگاه تخصصی عمران و ساختمان در منطقه آزاد کیش، دست‌اندرکاران بخش ساختمانی کشور را با آخرین فناوری‌های بخش ساختمانی در کشورهای پیشرفته آشنا می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود در بخش ساختمانی کشور، ضرورت بهره‌مندی از آخرین پیشرفت‌های این صنعت در دنیا را بیش از پیش ضروری می‌کند.

وی بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، استفاده بهینه از فضای موجود در ساختمان و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت: باید در طرح‌های ساختمانی کشور رعایت ضوابط ایمنی و مقاوم‌سازی بناها در برابر حوادث طبیعی مد نظر قرار گیرد.

شایسته با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد گسترش آموزش عالی در تربیت نیروی متخصص بخش ساختمان در کشور بوده‌ایم، اظهارداشت: هم‌اکنون پیمانکاران و متخصصان ایرانی قادرند تخصصی‌ترین پروژه‌های ساختمانی را با مناسب‌ترین شکل در کشورهای مختلف جهان اجرا کنند.

وی افزود: تخصص پیمانکاران و مشاوران ایرانی موجب شده تا متخصصان این بخش با شرکت در مناقصات مهم بین‌المللی، پروژه‌های عمده و قابل ملاحظه‌ای را در خارج از کشور اجرا کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به فعالیت‌های گسترده عمرانی و اجرای طرح جامع کیش در این منطقه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن، ایجاد فضاهای توریستی در جزیره، ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره و ایجاد شهرک‌های دانشگاهی از جمله طرح‌های عمرانی در دست احداث در جزیره کیش است.

شایسته در پایان تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد کیش تسهیلات ویژه‌ای را در جهت حضور بیشتر سرمایه‌گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی در کیش فراهم کرده است.

دولت امسال در بخش عمرانی ۱۷هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند

رییس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون بودجه دولت در سال ۸۶ حدود ۱۷هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف عمرانی کشور هزینه کند.

«علی‌اکبر آقایی» در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی ساختمان و عمران کیش، افزود: بودجه عمرانی دولت، امسال نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم تکنولوژی مدرن و ماشین‌آلات پیشرفته را به کار بگیریم، هزینه‌های تولیدی خود را در بخش عمرانی و ساختمانی کاهش خواهیم داد.

آقایی با اشاره به دلایل پیشرفت و توسعه کشورهای آمریکایی و اروپایی یادآور شد: دلیل عمده پیشرفت این کشورها تبدیل دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش تولید ثروت است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه‌گذاری در بخش ساختمانی و عمرانی در تولید ثروت تاثیر مستقیم دارد.

وی با تشریح مشکلات موجود در تسهیل سرمایه‌گذاری در برخی از کشورهای جهان سوم، تاکید کرد: امروز مشکل عمده کشورهای

جهان سوم عدم امکان تبدیل دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌ها است. رییس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورتی که بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری بتوانند به تبدیل دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌ها کمک کنند مشکل ما در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها حل می‌شود و دیگر نیازی به بیگانگان نخواهیم داشت.

وی سپس با تاکید به افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور گفت: افزایش سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع خارجی و فایناس مستلزم ایجاد تسهیلاتی برای بخش خصوصی در بخش مسکن و ساختمان است تا در این بخش سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یابد.

به گفته آقایی، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش زیربنایی ساختمان و عمران کشور توسط بخش خصوصی و منابع خارجی سبب می‌شود مشکل مسکن تا حدودی در کشور برطرف شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مزیت‌های افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را یادآورشد و گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه‌بر افزایش تولید و اشتغال، به تحقق چشم‌انداز ۲۰ساله توسعه کشور کمک می‌کند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی به اجرای اصل ۴۴قانون اساسی به منظور بالا بردن توان بخش‌خصوصی کشور تاکید کرد و افزود: با اجرای این اصل ثروت راکد کشور به ثروت تولیدی تبدیل می‌شود.

وی سپس برای حل مشکلات بخش ساختمانی و عمرانی به جبران کمبود سرمایه در این بخش توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد بانک‌های تخصصی، به ویژه صندوق اعتباری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های ساختمانی تاثیرگذار است.

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ساختمان و عمران با شرکت بیش از ۲۰۰شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاههای بین‌المللی کیش برگزار شد.

در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ساختمان و عمران کیش بیش از ۵۰شرکت و نمایندگی از ۱۶کشور خارجی حضور داشتند.

علاوه بر شرکت‌های خارجی، ۱۵۸شرکت داخلی نیز در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای خود در بخش تونل، پلسازی، تاسیسات شهری و تجهیزات ساختمانی را عرضه کردند.

شرکت‌های فعال در بخش ساختمانی و عمرانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، چین، ترکیه، ژاپن، امارات عربی متحده، کانادا، نیوزیلند، سوئد، انگلستان، آمریکا، بحرین، فیلیپین، بلژیک و عراق در این نمایشگاه حضور داشتند.

همچنین دراین نمایشگاه بین‌المللی که به مدت چهار روز در جزیره کیش برگزار شد محصولات و خدمات شرکت‌های ساختمانی و عمرانی در بخش‌های مختلف راه و آزاد راه، نقشه‌برداری، مصالح و تجهیزات ساختمانی، تاسیسات برقی و مکانیکی در معرض دید مردم قرار گرفت.

این نمایشگاه دیروز به کار خود پایان داد.