حضور دائمی زائران مشکل اصلی طرح گسترش حریم حرم رضوی

گروه مسکن- رواق دارالحجه با زیربنای ۷هزار متر مربعی با هدف توسعه فضاهای زیارتی و عبادتی حرم امام رضا (ع) در زیر صحن انقلاب احداث شده است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد ابوالفضل افشاری، سرپرست دفتر نمایندگی و نظارت آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت:‌ در احداث این رواق علاوه بر اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم به منظور تحکیم و مقاوم‌سازی سازه‌های قدیمی مجاز از تکنیک‌ها و تجهیزات مدرن هشداردهنده استفاده شده است.

وی افزود: مشکل اصلی در اجرای این پروژه، حضور دائمی زائران بود که با حضور زائران طرح گسترش حریم حرم اجرا شد.

افشاری با اشاره به قبرهای موجود در صحن انقلاب گفت: قرن ۳۰ ساله قبرها در این صحن به پایان رسیده بود و از ۳۰ سال گذشته در این صحن دفن نداشته‌ایم. اما در موارد خاص از جمله قبرهای مشاهیر و یا علما نیز بدون باز کردن قبرها، قبرها به جای دیگری انتقال داده شده است.

وی افزود: این رواق دارای ستون‌هایی با ارتفاع ۷ متر در فواصل ۸ متری از یکدیگر است. جواره‌های این رواق با تزئیناتی نظیر گچبری، آیینه‌کاری، نقاشی و رنگ‌آمیزی پوشش یافته است. این تزئینات به سبک ایرانی- اسلامی و با تکنیک‌های متفاوت اجرا شده است. افشاری افزود: پس از اتمام طرح توسعه، رواق امام خمینی (ره) بزرگترین رواق حرم مطهر خواهد بود که با زیربنای ۲۲هزار متر مربع در دو طبقه احداث می‌شود. در طرح معماری این رواق دهانه‌های وسیع با حداقل ستون‌گذاری مدنظر بوده است. طرح سازه و معماری رواق منطبق بر یکدیگر است و به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ گونه دخل و تصرف و تغییری در معماری گذشته موجود در اطراف خود نداشته است.

همچنین علومی، مجری طرح نوسازی و بهسازی اماکن مقدسه در مشهد گفت: حرم امام رضا (ع) اکنون ۵۰هزار مترمربع فضای سرپوشیده را از یک‌میلیون متر مربع حریم به خود اختصاص داده است.