پگاه گودرزی - ایران کشوری است با فرهنگ و معماری کهن که از شمال تا جنوب از شرق تا غرب این سرزمین با نمادهایی از مقاومت و پایداری پوشیده شده چرا که در هر دوره مورد هجوم عده‌ای از متجاوزان بوده است.

یکی از بزرگ‌ترین دژهای آجری ایران دژ «رودخان»‌ است که از میان تمامی قلعه‌ها و دژهای باقیمانده قدمت بیشتری دارد.


این دژ در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در قسمتی از ارتفاعات پوشیده از درخت‌های سرسبز قرار دارد.این بنای عظیم که بزرگ‌ترین دژ آجری ایران است مدت‌ها مرکز فعالیت فرمانروایان گیلان بوده است. مساحت قلعه حدود ۵۰هزار متر مربع و در ارتفاع ۶۰۰ متری در بلندترین نقطه کوه واقع شده است. ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۱۵۰۰ متر دارد.
رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاهان و خزه‌های زیادی در لابه‌لای دیوارهای دژ شده است. از این رو دیوارهای این دژ با پوسیدگی زیادی روبه‌رو است. اما با این حال در مقایسه با قلعه‌های دیگر، رودخان سالم‌تر مانده است.
براساس تحقیقات به عمل آمده بنای این قلعه را به دوره ساسانیان یعنی قبل از اسلام نسبت داده‌اند و این قدمت بسیار زیاد باعث شده است که برخی از محققان این اثر معماری را یکی از کهن‌ترین دژهای ساخته دست بشر بدانند.
قلعه در زمان حکومت سلجوقیان تجدید بنا شده است و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان به شمار می‌رفته است.
برای رسیدن به این قلعه کهن بعد از عبور از شهر فومن و گذشتن از روستاهای گشت، کرد محله، سیاه کش، شمس تالان، گوراب پس، هولس کام، سید آباد و قلعه رودخان به روستای حیدرآباد می‌رسیم که از این روستا تا خود قلعه حدود ۵ کیلومتر فاصله است و شامل مسیری زیبا و دیدنی همراه با رودخانه‌ای کوچک است.