گروه مسکن - میترا یافتیان: دولت نباید طرح ثابتی را در بخش مسکن برای سراسر کشور به اجرا دربیاورد زیرا وضعیت مسکن در کلانشهرهایی نظیر تهران، اصفهان و تبریز با شهرهایی که جمعیتی کمتر از ۱۰۰هزار نفر دارند، متفاوت است. دکتر بابک حاجیان در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با بیان این مطلب و با اشاره به این که حذف قیمت زمین از مسکن تقاضای کاذب برای دریافت زمین را زیاد می‌کند، گفت: وقتی چنین طرحی از سوی دولت مطرح می‌شود، زمین‌هایی که متعلق به نسل آینده بوده و کاربری غیرمسکونی دارد، در زمان حال مورد استفاده قرار گرفته و معلوم نیست وضعیت اسکان خانوارها در نسل‌های بعدی چگونه خواهد بود.

وی افزود: آنچه مسلم است طی سال جاری افزایش دستمزد کارگران ساختمانی و قیمت مصالح، کمبود زمین با کاربری مسکونی و رشد نقدینگی بر قیمت خرید مسکن موثر خواهد بود.

حاجیان، توزیع نادرست مصالح ساختمانی را از دیگر عوامل افزایش بهای خرید مسکن دانست و افزود: با توجه به تصمیمات دولت در بودجه ۸۶، شاهد یک رکود در مقطع فعلی خواهیم بود.

به گفته وی، مشکل مسکن ناشی از انباشتگی تقاضای خرید از سنوات گذشته و رویکرد رفتاری دولت‌ها و مجلس‌های قبلی تا به امروز بوده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که چرخه اقتصادی حرکتی غیرمطمئن و همراه با افت و خیزهای متوالی دارد، سرمایه‌های مردم به سمت بازار مسکن به عنوان جایگاه سرمایه‌گذاری مطمئن، هدایت می‌شود.

این کارشناس مدیریت در حوزه مسکن پیشنهاد داد: دولت مقوله مسکن را در درازمدت برنامه‌ریزی کرده و برای هر استانی متناسب با ویژگی‌های آن، طرح و برنامه ارائه دهد.

وی همچنین از دولت خواست نگاهی اصلاحی به ساختار اقتصادی کشور و توجه ویژه نسبت به گردش نقدینگی بازار و هدایت آن در چرخه اقتصادی داشته باشد.