سازمان یونسکو طی پیامی به پنجمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، ایجاد سیستم‌های هشدار دهنده مطمئن، ایمن‌سازی و طراحی ساختمانی مناسب برای حفظ بناهای فرهنگی را از اهداف این سازمان در زمینه بلایای طبیعی دانست. به گزارش خبرگزاری فارس، در این پیام آمده است که سازمان یونسکو افتخار دارد که از بدو تاسیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌ شناسی و مهندسی زلزله بنابر مصوبه بیست و چهارمین مجمع عمومی سازمان یونسکو و درخواست ایران، در راستای رشد استعدادها در ایران و کاهش خطر زلزله در مناطق فعال لرزه خیز با این پژوهشگاه همکاری داشته باشد. پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در طی این سال‌ها به یک قطب علمی در مطالعات مربوط به زلزله و ارائه دانش و شناخت آن بدل شده است. اکنون بیش از هر زمان دیگر از ضرورت وجود پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله برای ارتقای فعالیت مشارکتی و ایجاد بستر مناسب برای کاهش خطر زلزله آگاهی وجود دارد.

این پژوهشگاه از مشارکت و حمایت چندین سازمان معتبر جهانی برخوردار است. اهداف یونسکو در زمینه بلایای طبیعی شامل ارتقاء درک بهتر از توزیع زمان و مکان سوانح طبیعی و شدت آنها، ایجاد سیستم‌های هشدار دهنده مطمئن، ارائه طراحی و استفاده بهینه از زمین، ایمن سازی و ایجاد طراحی ساختمانی مناسب برای حفظ ساختمان‌های آموزشی و بناهای فرهنگی، تقویت حفاظت از محیط زیست به منظور پیشگیری از بلایای طبیعی، افزایش میزان آمادگی و آگاهی عموم از طریق آموزش‌های علمی و فرهنگی، ارتباطات و اطلاعات، ترویج مطالعات پس از سانحه، احیاء و بازسازی و ارتقاء مطالعات در زمینه درک اجتماعی خطرات است.

مدیرکل سازمان یونسکو کاهش خطر بلایای طبیعی را به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک میان مدت سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ برشمرده که این امر منجر به افزایش همکاری در زمینه کاهش خطرپذیری خواهد شد.