یک‌هفتم جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی

رییس ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر‌رسمی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: هم‌اینک یک هفتم جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. به گزارش «ایرنا»، محمد‌حسین اژدری در نخستین نشست ستاد ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی استان بوشهر افزود: سه چهارم جمعیت سکونتگاه‌های غیر‌رسمی در کلانشهرها هستند.

وی اظهار داشت: چشم‌اندازها نشان‌دهنده دو برابر شدن جمعیت سکونتگاه‌های غیر‌رسمی کشور در ۱۰سال آینده است.

اژدری، رشد جمعیت شهری، مهاجرت، کمبود شدید خدمات شهری در شهرهای کوچک، مخاطرات زیست‌محیطی، ظرفیت مناسب اقتصادی کلانشهرها و زندگی بهتر را عمده دلیل شکل‌گیری اسکان غیررسمی معرفی کرد.

رییس ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی وزارت مسکن و شهرسازی افزود: نادیده گرفتن موضوع وامید به اقدامات ساختاری کلان، اقدام موردی برای آوردن سکونتگاه‌های غیر‌رسمی به داخل محدوده شهرها، اقدام موردی بنا به دلسوزی یا تهدید و فشار و پاک کردن صورت مساله از جمله راهکارهایی است که تاکنون برای حل این مهم انجام شده است.

اژدری با بیان اینکه سند ملی توانمندی سکونتگاه‌‌های غیررسمی توسط هیات‌دولت تصویب شده است، گفت: اهداف سند‌ملی توانمندی سکونگاه غیررسمی زمینه‌سازی برای ارتقای شرایط محیطی، پیش‌نگری به گسترش سکونت‌های غیررسمی در آینده و زمینه‌سازی برای بهره‌مندی از امتیازات شهری است.

وی ارتقای سطح آگاهی اجتماعی ساکنان، افزایش امنیت و مشارکت‌های مردمی در تامین خدمات زیربنایی و اجتماعی و ارتقای توانمندی اقتصادی ساکنان را از جمله ویژگی‌های این سند عنوان کرد.

اژدری شرایط اولیه اجرای طرح را باور و تعهد دستگاه بهره‌بردار، تامین منابع مالی، نهادسازی و تقویت نهادهای مرزی دانست.

رییس ستاد توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر‌رسمی وزارت مسکن و شهرسازی اظهار داشت: پدیده حاشیه‌نشینی یک پدیده موقتی نیست و تنها راه‌ برای از بین بردن آن مدیریت صحیح است.

تلفن تماس با گروه مسکن ۸۸۹۸۴۳۸۲