هزاران نفر از مردم اسپانیا در ۱۱شهر بزرگ این کشور اروپایی در اعتراض به گرانی روزافزون نرخ مسکن و ناتوانی دولت در کنترل آن، دست به تظاهرات زدند. به گزارش «ایرنا» به نوشته مطبوعات اسپانیا، این تظاهرات که با شعار «حمایت از مسکن آبرومندانه» برگزار شد، روز دوشنبه در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا، بیش از پنج هزار نفر را جمع کرد، اما در دیگر شهرهای بزرگ از جمله بارسلونا، ساراگوسا و ماربیا هم راهپیمایی‌های مشابهی برگزار شده است.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از نقش داشتن شدید دلالان و رواج کاسبی بی‌منطق در خرید و فروش مسکن در اسپانیا به شدت انتقاد کردند و از دولت خواستند برای کنترل اوضاع وارد صحنه شود.

«خایمه دل بال» سخنگوی سازمان غیردولتی هماهنگی شهروندان که بانی برپایی این تظاهرات بود، در اجتماع راهپیمایان در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر مادرید، «کاسبی در خرید و فروش مسکن» را یکی از مهمترین مشکلات اسپانیا خواند و از دولت خواست اقدامات فوری برای توقف و ریشه‌کنی آن به عمل آورد.

وی گفت: این پدیده به دلیل ناتوانی دولت، روز به روز در حال گسترش است و پیامدهای ناگوار آن را می‌توان در همه عرصه‌ها اعم از محیط زیست، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشاهده کرد.

دل بال به دولت هشدار داد، چنانچه به سرعت اقدامی برای کنترل بازار مسکن انجام ندهد، موج اعتصاب و تظاهرات مردمی علیه «فساد موجود در بخش ساختمان‌سازی»، همه کشور را فراخواهد گرفت. سخنگوی سازمان هماهنگی شهروندان گفت: ما با این اقدامات می‌خواهیم همگان را از تهدیدهای دلالان و اثرات فساد مسوولان بخش مسکن علیه جامعه و محیط زیست اعلام کنیم و در برابر کسانی که موجب ناتوانی مردم برای دستیابی به مسکنی آبرومند می‌شوند، بپاخیزیم.

تظاهرکنندگان در جریان راهپیمایی اعتراض‌آمیز خود بیش از ۳۰۰هزار قطعه فتوکپی اسکناس ۵۰۰یورویی (بالاترین و کمیاب‌ترین اسکناس پول واحد اروپایی) را به نشانه فساد و تورم موجود در بخش مسکن توزیع و اعلام کردند که این شمار، فقط یک هزارم تعداد اسکناس‌هایی است که در کشور جریان دارد.

سازمان هماهنگی شهروندان گفت: شمار بیش از حد اسکناس‌های ۵۰۰ یوریی موجود در اسپانیا نشان می‌دهد، این کشور به یکی از کشورهای جهان برای پولشویی تبدیل شده است و بخش اعظم این اقدام غیرقانونی نیز از معاملات مسکن ناشی می‌شود.

افزایش بهای مسکن در ۵سال گذشته و رشد توقف‌ناپذیر پرداخت وام آن که مردم را برای یک عمر، بدهکار بانک‌ها می‌کند، اکنون خانواده‌ها را با مشکل تهیه مسکن دچار کرده است. دولت می‌گوید که در دو سال اخیر توانسته است رشد تورم در بخش مسکن را کنترل کرده و آن را در حد ۱۰درصد ثابت نگه دارد، اما فعالان بخش مسکن، میزان تورم و رشد آن را بیش از داده‌های دولت می‌دانند.

نرخ تورم در حالی در اسپانیا به‌طور رسمی ده درصد اعلام شده است که در حالت عادی، میزان گرانی عمومی سالانه در این کشور جنوب غربی اروپا کمتر از سه درصد است.