اولین همایش بین‌المللی «مقاوم‌سازی و مدیریت بلایای طبیعی» در اصفهان

اولین همایش بین‌المللی «مقاوم‌سازی و مدیریت بلایای طبیعی» در مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان آغاز شد. «امیر محمودزاده»، دبیر همایش بین‌المللی مقاوم‌سازی و مدیریت بلایای طبیعی، ضمن اعلام این خبر، در گفت‌وگو با «ایسنا»، افزود: دانشگاه‌های صنعتی کشور، جمعیت هلال‌احمر، سازمان‌های نقشه‌برداری، نظام مهندسی و هواشناسی و استانداری اصفهان این همایش را با هدف تبادل تجربیات متخصصان و دست‌اندرکاران برای جلوگیری از وقوع زلزله به‌ویژه ۳۵ استاد دانشگاه و متخصص از ۱۷ کشور صاحب‌نام در بلایای طبیعی شامل کشورهای حوزه آسیای جنوب‌شرقی همچون ژاپن، هند، اندونزی و مالزی و نیز ۵۰۰ استاد و متخصص داخلی برگزار می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه در این همایش ۱۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۰ مقاله در قالب پوستر ارائه می‌شود، افزود: در سال ۸۱ دستورالعمل بهسازی صنعت ساختمان تدوین و برای اجرا به کلیه شرکت‌های ساختمانی و مسوولان ذی‌ربط کشور ابلاغ شد و در این همایش راه‌های اجرای این دستورالعمل بررسی و ارائه می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی در بلایای طبیعی و توسعه فرهنگ نرم‌افزاری را از دیگر اهداف برگزاری این همایش بین‌المللی برشمرد و تاکید کرد: در این همایش همچنین اهمیت مدیریت بحران در بلایای طبیعی بررسی می‌شود و پیشنهاد وارد شدن آن به متون درسی در دوره‌های تحصیلی راهنمایی، متوسطه و دانشگاه ارائه خواهد شد. در مجموع ۴۰ نوع بلایای طبیعی در جهان شناخته شده که در کشور ما ۳۹ مورد آنها رخ می‌دهد که بر اثر آنها ۶۹ درصد مساحت کشور به ویژه مناطقی که روی گسل‌های فعال یا حاشیه آنها واقع شده، از آن متاثر می‌شود.

این همایش دو روزه امروز به کار خود پایان می‌دهد.