قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران عمده‌ترین مشکل در استحکام ساختمان‌ها را عدم آموزش کارگران و تکنسین‌های ساختمان دانست و بر لزوم آموزش به آنها تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» مهندس ابوالقاسم وحدتی گفت: بیشتر کارگران و تکنسین‌هایی که در ساخت‌وساز ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند، تجربی بوده و آموزش لازم را در این زمینه ندیده‌اند.

وی با اشاره به نقش وزارتخانه‌های مسکن و کار در این زمینه اظهار کرد: چنانچه این دو وزارتخانه نیروهایی را برای این امر آموزش داده و آن را به شهرداری معرفی کنند، شهرداری می‌تواند از افراد دارای آگاهی کافی برای ساخت‌وساز استفاده کند.

قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این که هم‌اکنون نظارت دقیقی بر ساخت‌وساز ساختمان‌ها وجود ندارد، افزود: مالکان بیشتر ساختمان‌ها، کارگران معمولی را که هیچ آموزشی در این زمینه ندیده‌اند برای کار انتخاب می‌کنند و هیچ نظارت و کنترلی بر استفاده از کارگران وجود ندارد.

وی گفت: به عنوان مثال جوشکاری ساختمان‌ها، مهندسی خاص خود را دارد و باید با استفاده از اشعه ایکس مشخص شود که همه شکاف‌های ساختمان پر شده است یا نه، اما مهندسان مشاور کمتر به این روش نظارت می‌کنند.

وحدتی، مهم‌ترین راهکار برای استحکام ساختمان‌ها را تربیت کارگران و تکنسین‌ها و ارائه مدرک به آنها دانست و اظهار کرد: نباید اجازه ساخت‌وساز به هر کسی داده شود و واگذاری این کار باید متعلق به گروه خاصی بوده و شهرداری مسوولیت را از آنها بخواهد.

به گفته وی، چنانچه نیروی کار متخصص و ماهر داشته باشیم برای هر بخش از ساخت ساختمان به آن مراجعه کرده و می‌توانیم به درستی بر کار نظارت داشته و مسوولیت را نیز از آنها بخواهیم.

قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: برای اولین گام شهرداری تهران، استفاده از بتن استاندارد را در ساختمان‌ها اجباری کرد و شرکت‌های بتن استاندارد را نیز برای جلوگیری از مواجهه مردم با مشکل، معرفی کرد.