مدیرکل تعاون خراسان جنوبی با اشاره به سیاست های دولت نهم در زمینه حذف قیمت زمین گفت: طی سال ۸۶ شاهد کاهش شدید قیمت زمین و مسکن در بیرجند خواهیم بود . حسین خوش آیند در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت :در حال حاضر بیش از یک‌هزار و ۸۸۶ واحد مسکونی توسط تعاونی‌های مسکن خراسان جنوبی در حال ساخت است که از این تعداد ۸۰۰ واحد در سال جاری به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی با اشاره به واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله به تعاونی های مسکن به عنوان بخشی از سیاست های دولت در خصوص کاهش قیمت گفت: تمامی متقاضیان مسکن با مراجعه به اداره کل تعاون و تشکیل تعاونی قادر به استفاده از این طرح خواهند بود .

به گفته وی این طرح از نیمه دوم سال ۸۵ در شهرهای زیر ۱۵۰‌هزار نفر اجرا شده و از ابتدای سال جاری، شهرهای زیر یک میلیون نفر نیز مشمول این طرح شده اند، که شهر بیرجند ازجمله این شهرها است.

خوش آیند، متاهل یا سرپرست خانواربودن متقاضی‌، فاقد مسکن ملکی بودن، کمتر بودن در آمد ماهانه از دو برابر حقوق قانون مصوب کشوری‌، عدم سابقه دریافت زمین و واحد مسکونی و استفاده نکردن از تسهیلات خرید مسکن و سکونت حداقل پنج سال در شهری که تقاضای مسکن داده است را از جمله شرایط واگذاری زمین اجاره ای ۹۹ ساله به متقاضیان عنوان کرد.