شرکت‌های سرمایه‌گذاری زمین و‌مستغلات

ساختار، عملکرد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری

کمبود سرمایه در حوزه پروژه‌های مسکونی و تجاری ایران، به رغم ارزش افزوده فوق‌العاده این پروژه‌ها، جای سوال دارد؟! در حالی که سرمایه‌های سرگردان فراوان جامعه هر از چندی متوجه یک بخش اقتصادی شده و موجب بروز گرانی‌های غیر منطقی و دلهره ناشی از عدم ثبات قیمت‌ها در آن بخش و حتی سایر بخش‌های جامعه می‌شود و فراتر از آن منابع هنگفتی از کشور خارج و در پروژه‌های با سود پایین‌تر سرمایه‌گذاری می‌شود. به راستی علت عدم موفقیت در جذب و هدایت صحیح سرمایه‌ها در کشور چیست؟

نکته مهم و علت اساسی ناشی از عدم آسیب‌شناسی و مطالعات تطبیقی در جریان برنامه‌ریزی و همچنین فقدان ساختار جذب و هدایت منابع مالی است که نیازمند مهندسی مالی خاص خود است. کتاب «شرکت‌های سرمایه‌گذاری زمین و مستغلات»

(REAL ESTATE INVESTMENT TRUSTS) حاصل تلاش سه تن از استادان صاحب نام دانشگاه‌های آمریکا است که سابقه شکل‌گیری شرکت‌های سرمایه‌گذاری در زمین و مستغلات در آمریکا را از سال ۱۹۶۰ مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. در این کتاب همچنین چگونگی ساختارسازی و هدایت سرمایه‌های خرد و کلان به بخش املاک و مستغلات و عملکرد شرکت‌های مجری طرح و علاوه بر آن سیر تاریخی تکامل و دگرگونی این صنعت در آمریکا و نتایج مطالعات محققان مختلف و چشم‌انداز ‌آینده این صنعت مورد بررسی قرار گرفته است. هر چند در کشور ایران و در شهر مشهد تجارب گرانبهایی از به کارگیری سرمایه‌های خود در زمین و مستغلات برای اجرای دو پروژه سارا و مجد و یا در احداث مرکز نمونه تجاری و گردشگری سپاد حاصل شده، اما به نظر می‌رسد با توجه به نیاز گسترده شهرهای کشور به نوسازی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و ساختمانی...، هنوز در ابتدای راه هستیم. کتاب حاضر می‌تواند الگوی مناسبی برای دست‌اندرکاران صنعت ساختمان به ویژه انبوه‌سازان، استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف اقتصادی، مالی و عمران باشد.

این کتاب توسط دکتر محمد جلیلی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و با پشتیبانی شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن و شهرسازی و شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق ترجمه و چاپ شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شرق نسبت به خرید آن اقدام کنند.

نشانی شرکت: مشهد- بلوار سجاد- خیابان نیلوفر- بین نیلوفر ۱۴ و ۱۶- پلاک ۵۳- تلفن: ۶۸۰۰-۶۰۹۶۷۰۰.