با اجرای مصوبات سال‌‏های ۸۵ و ۸۶ اختصاص مبلغ ۵۷۶میلیارد ریال برای بهسازی روستاهای کشور محقق خواهد شد. به گزارش ایلنا، طی سال‌‏های برنامه اول توسعه تعداد ۷۸۱ طرح هادی روستایی تهیه شد که این رقم در طول سال‌‏های اجرایی برنامه دوم توسعه به دو هزار و ۴۴۳ طرح رسید.

در برنامه سوم توسعه تهیه طرح هادی برای ۷۵درصد از روستاهای بالای یک‌‏صد خانوار کشور به تصویب رسید که عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این رابطه تهیه ۱۱هزار و ۹۳۱ طرح تا پایان برنامه سوم بوده است.

طی سال‌‏های اجرایی برنامه چهارم توسعه، تهیه طرح هادی روستایی برای تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار کشور پیش‌بینی شده است.

همچنین، در سند تلفیقی اسناد توسعه بخشی و فرا بخشی برنامه چهارم در قسمت سیاست‌‏ها و اقدام‌‏های بخشی محور ششم تهیه ۱۲هزار طرح هادی روستایی برای روستاهای بالای ۵۰ خانوار تصویب شده است. براساس این گزارش، در قانون بودجه سال جاری از محل اعتبارات ملی مبلغ ۱۲۹میلیارد ریال به بهسازی روستاهای کشور اختصاص یافته است.

هدف از تهیه و اجرای طرح‌‏های هادی بهبود و اصلاح ساختار کالبدی روستاهای مرکز دهستان و مستعد به منظور نگهداشت جمعیت روستایی با ایجاد محیطی مناسب برای ارتقای سطح کیفی روستاییان است تا بدین طریق ضمن خدمات رسانی به روستاها آهنگ مهاجرت روستاییان به شهرها کند شود.