با افزایش ساخت‌و‌ساز، قیمت مسکن کاهش می‌یابد

پرداخت تسهیلات با بهره کم و تامین زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت مسکن اجاره‌ای برای اقشار کم‌درآمد از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای افزایش تولید مسکن است و با افزایش ساخت‌وساز، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان مطلب فوق و با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه افزایش تولید مسکن افزود:‌ در راستای برنامه چهارم و به منظور محقق شدن شاخص‌های توسعه در بخش روستایی و شهری، ‌اعتبارات و راهکارهایی برای دولت تکلیف شده و دولت مکلف شده که برای آحاد مردم مسکن مناسب فراهم کند.

به گفته علی‌اکبر آقایی، پرداخت تسهیلات برای خانوارهای نیازمند با بهره کم و تامین زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت مسکن اجاره‌ای برای اقشار کم درآمد از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای افزایش تولید مسکن است.

وی تصریح کرد:‌ همچنین در راستای افزایش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف شده‌اند تا ۸۰درصد هزینه‌های ساخت و سازها را در شهرک‌ها به صورت تسهیلات بلند مدت پرداخت کنند.

آقایی با اشاره به پرداخت سود تسهیلات به سازندگان غیر دولتی،‌ گفت: همچنین به دولت اجازه داده شده که تا ۵۰درصد و در بافت‌های فرسوده تا ۶۰درصد سود تسهیلات را برای سازندگان غیردولتی تامین کند.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ‌واگذاری زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی به صورت اجاره ۹۹ ساله در چارچوب حق بهره برداری از زمین به افراد واجد شرایط را از برنامه‌های دولت برای تولید مسکن دانست.

آقایی ترویج بیمه ساختمان را عاملی مهم در جهت مقاوم سازی ساختمان‌ها دانست و گفت:‌ هزینه‌های این طرح از محل ردیف مشخص شده تا سقف ۵۰درصد پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ تکالیف زیادی به وزارت مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن برای ساخت‌وساز در شهرها و روستاها واگذار شده که با در اختیار قراردادن تسهیلات مناسب می‌توان مردم و ارگان‌‌ها را تشویق به ساخت‌و‌ساز کرد.

آقایی با اشاره به اینکه افزایش ساخت‌وسازها قطعا در کاهش قیمت مسکن موثر خواهد بود،‌ گفت:‌ قطعا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود مشکلی از نظر قیمت‌ها نخواهیم داشت.