به موجب تصویب طرح راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب توسط شورای فرهنگ عمومی کشور، وزارت‌ مسکن موظف به ارائه الگوی مسکن مطابق با فرهنگ ایرانی - اسلامی است. به گزارش خبرگزاری فارس، با تصویب این طرح در سال ۸۴ در شورای فرهنگ عمومی کشور، وزارت مسکن و شهرسازی موظف به تاکید بر اجرای مقررات ساختمانی در جهت استفاده از معماری با فرهنگ دینی به صورتی است که خانواده‌ها در حریم خانه احساس آزادی عمل و آرامش کنند، (موضوع مصوبه مورخ ۱۴/۱۲/۱۳۷۱ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و مصوبه ۱۴/۱۲/۱۳۸۱ شورای عالی شهرسازی و معماری). این وزارتخانه همچنین موظف به معرفی نمونه‌های موفق ساخت و ساز متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی جهت الگوبرداری سازندگان شده است.

همچنین تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌های مناسب در جهت تامین تسهیلات لازم برای خانه‌دار شدن اقشار جوان و زنان سرپرست خانوار از طریق مسکن استیجاری و همچنین کوشش در جهت تقویت و ترویج شهرسازی و معماری اسلامی به طوری که ارزش‌های اخلاقی و دینی ملاک عمل بوده و همواره در طراحی‌های شهری منظور شود، از دیگر وظایف این وزارتخانه عنوان شده است.

علاوه بر این وزارت مسکن موظف به اختصاص واحد مسکونی به ائمه جماعات و طلاب علوم دینی در مجتمع‌های بزرگ مسکونی به منظور ترویج فرهنگ عفاف است.

این وزارتخانه همچنین موظف به رعایت مصوبات مربوط به تهیه نقشه‌های جامع و تفصیلی حدود مربوط به بلند مرتبه‌سازی در هر منطقه با توجه به فرهنگ دینی و حریم خانواده‌ها با هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با نظارت دقیق شهرداری‌ها شده است.