دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان زنجان گفت: مجوز پیش فروش واحدهای مسکونی مشمول ماده 8 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خریداران واحدهای مسکونی به انجمن انبوه‌سازان استان واگذار شده ‌است.

اسفندیار سلطانی، در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با این که جمع کثیری از پرونده‌های مطروحه در شعب مختلف دادیاری، بازپرسی، دادگاه‌ها و شعب شوراهای حل اختلاف، دعاوی و شکواییه‌های مربوط به فروش و پیش خرید و قوانین مشاعات آپارتمان‌ها و ناآگاهی مردم و نحوه غلط قراردادها و مبایعه‌نامه‌ها از طرف طرفین قرارداد و مشاورین املاک است، افزود: بعضی تعاونی‌ها و حتی انبوه‌سازان از نبود مرکزی برای صدور گواهی پیش فروش و استعلام و بررسی صحت و سقم توانایی پیش فروش سوء استفاده کرده و مبالغ کلانی از مردم به یغما برده‌اند.
وی تصریح کرد: انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان زنجان آمادگی خود را برای صدور گواهی پیش فروش قانونی و کارشناسی شده واحدها اعلام کرده و مجوز آن را هم دریافت کرده‌ است.
سلطانی خاطرنشان کرد: هم اکنون ملاک صحت ‌و سقم و سلامتی پیش خرید و پیش‌فروش‌ مسکن، داشتن مجوز و گواهی پیش‌فروش از انجمن صنفی انبوه‌سازان استان است و افراد می‌توانند با دریافت و ارائه مجوز پیش‌فروش از پیش‌فروش کنندگان مسکن، از امنیت معاملات، سلامت و صحت مبایعه‌نامه‌های پیش خرید و پیش فروش و اطلاع کافی از حدود قصور احتمالی در آن با تاسی به قانون اطمینان حاصل کنند.
دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان زنجان، موارد لازم و ضروری در پیش‌فروش و خرید مسکن را، داشتن سند سالم با کاربری مسکونی، اخذ دستور نقشه و نقشه پروانه و واریزی‌های آن نسبت به سند و ملک مربوط، داشتن مجوز قانونی به میزان واحدهای نقشه پروانه، پیشرفت فیزیکی پروژه به میزان 10 تا 30درصد به نسبت نوع کار و قرارداد که به تایید ناظران و بازرسان انجمن رسیده باشد، نگارش قرارداد و مبایعه‌نامه در فرم‌ها و قراردادهای مخصوص پیش‌فروش و پیش خرید که با کار کارشناسی فراهم شده باشد اعلام کرد.

طرح بهسازی مسکن روستاهای اهواز به کندی صورت می‌گیرد
فرماندار اهواز با بیان این که ۳۰ طرح هادی روستایی تاکنون در اهواز به اجرا رسیده است، گفت: به دلیل کمبود اعتبارات در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی روستاهای اهواز عقب هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالعزیز فدعمی‌فرماندار شهرستان اهواز در جلسه بنیاد مسکن با اعلام این مطلب افزود: در شهرستان اهواز 450 روستا وجود دارد که این میزان طرح هادی در مقایسه با تعداد روستاها کم است.


وی اختصاص اعتبار لازم به طرح هادی را ضروری دانست و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستاهای اهواز از برنامه عقب هستیم و این میزان باید افزایش یابد.
فرماندار اهواز به پروژه ۲۲۴ واحدی منطقه سپیدار اهواز اشاره کرد و گفت: این پروژه در خردادماه سال‌جاری افتتاح می‌شود.
همچنین حیدر سیدی مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌اهواز در این جلسه، گفت: در سال 85 ، 595 واحد روستایی
مقاوم سازی شد و در حال حاضر نیز تعداد ۱۵۰۰واحد برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی به بانک معرفی شده‌اند.

ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها وظایف ذاتی خود را فراموش کرده ‌است
رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان مازندران با انتقاد از عدم اجرای دقیق ماده 100 شهرداری‌ها مبنی‌بر تخریب ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گفت: این ماده قانونی متاسفانه به جای تخریب ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز فقط جریمه دریافت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم قربانعلی‌زاده، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان مسکن و شهرسازی برای نظارت بر ساخت‌و‌سازها باید به عضویت این کمیسیون درآید که تاکنون این امر محقق نشده است.
وی با اشاره به سفر هیات دولت به مازندران تصریح کرد: از محل این سفر 400‌میلیارد ریال اوراق مشارکت به استان اختصاص یافت.
قربانعلی‌زاده افزود: مازندران ۵۱ شهر دارد که فقط ۱۲ شهر آن دارای طرح تفصیلی است و برای ۱۴ شهر استان نیز طرح جامع تهیه شده است.
رییس سازمان مسکن و شهرسازی مازندران با بیان اینکه هویت معماری شهرهای کشورمان وضع مطلوبی ندارد اضافه کرد: برای هویت بخشی به معماری شهرهای استان، واحد پژوهش در سازمان مسکن و شهرسازی مازندران تشکیل شده است.
قربانعلی‌زاده از اختصاص ۳۴۹‌میلیارد ریال برای بازسازی بافت‌های فرسوده شهرهای استان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه این اعتبار در پایان سال گذشته ابلاغ شده است، در سال جاری نیز قابل جذب است.
وی درباره اعتبارات این بخش در سال جاری گفت: تاکنون اعتبارات امسال برای بازسازی و ترمیم بافت‌های فرسوده مازندران ابلاغ نشده است.