آمریکایی‌ها خانه‌های کوچک را ترجیح می‌دهند

نیلوفر قدیری- وقتی «اسکات مک گلاسون» از طراحان دکوراسیون منزل، زمینی خرید تا خانه‌ای بسازد می‌دانست که به دنبال ساخت یک خانه بزرگ و سنتی مانند بسیاری از خانه‌هایی که برای طراحی به آنجا می‌رفت نیست. او می‌گوید که در دنیای مدرن امروز نباید وسایلی را اطراف خود جمع کنیم که استفاده چندانی ندارند، اسکات خانه را با کمک دوستش جف وارنر که یک معمار است طراحی کرد.

وارنر این روزها چند خانه دیگر را که مانند خانه دوستش ۲۴ متری است طراحی و دکوراسیون بندی کرده است. هزینه ساخت این خانه و طراحی آن ۱۶۰‌هزار دلار است. دلیل گران شدن آن قطعات و تجهیزات چند منظوره‌ای است که در چنین خانه‌های کوچکی باید وجود داشته باشد. همین تجهیزات است که این خانه را با همه کوچکی به مکانی چند منظوره تبدیل می‌کند. از سال ۲۰۰۳ فروش این تجهیزات در آمریکا افزایش یافته است.

وارنر یکی از طراحان و معماران آمریکایی است که در دو سال اخیر تخصص خود را بر روی طراحی و ساخت خانه‌های کوچک متمرکز کرده‌اند. متراژ متوسط خانه‌ها در آمریکا در سال گذشته بیش از ۸۰ متر بوده‌‌ و همه امکانات لازم مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی را هم دارند. اما خانه‌های کوچکی که به تازگی در آمریکا محبوبیت یافته از این هم کوچکترند و زیر ۳۰ متر مساحت دارند.

بعضی از این خانه‌ها تنها یک اتاق یا دو اتاق دارند و بعضی که طراحی متفاوت‌تری دارند علاوه بر دو اتاق یک سالن پذیرایی هم دارند. بیشتر این خانه‌ها تجهیزات عمودی دارند به طوری که مثلا تخت خواب یا حتی وسایل آشپزخانه در دیوار جاسازی شده‌است. مالکان بعضی از این خانه‌ها که سقف بلندتری دارند با یک طبقه‌بندی چوبی جایی در قسمت بالایی و نزدیک سقف برای خوابیدن درست می‌کنند.

طراحان این خانه‌ها می‌گویند که خریداران این خانه‌ها در آمریکا گاهی تنها برای تعطیلات این خانه‌ها را خریداری می‌کنند. گروهی دیگر هم به خاطر شیوه زندگی‌شان که شیوه‌ای ساده و بدون تجملات است به چنین خانه‌های بسیار کوچکی رو می‌آورند. بازار این خانه‌ها هنوز بسیار محدود است، اما در پنج سال گذشته علاقه بسیاری را در آمریکا برانگیخته است. تنها در شهر آیووا اکنون ۲۶۰ خانوار در خانه‌های بسیار کوچک زندگی می‌کنند.

اما مشکلی که این خانه‌ها دارند مشکل استفاده بهینه و حداکثری از همه نقاط و فضای حداقلی این خانه‌هاست. دو مشکلی که طراحان این خانه‌ها با آن رو به رو هستند یکی تعبیه فضای لازم برای همه وسایل صاحب خانه است و دیگری پیدا کردن وسایلی است که آنقدر کوچک و جمع و جور باشند که در فضای اندک و محدود این خانه‌ها جا بگیرند.

ساختن کمد یا فضایی به شکل انباری در یک خانه ۳۰ متری کار بسیار دشواری است. برای مشکل دوم یعنی یافتن وسایل کوچک مناسب خانه ۳۰ متری یا کمتر راه حل‌هایی پیدا شده و تجهیزاتی همچون کابینت‌های کوچک تعبیه شده درون دیوارها یا تختخواب‌های عمودی اختراع و پیش بینی شده‌است.

از سوی دیگر برای اینکه این خانه‌های کوچک چندان دلگیر به نظر نیایند، پنجره‌های قدی و با عرض و طول بسیار برای آن تعبیه شده است. اما از ویژگی‌های مثبت خانه‌های کوچک، گرم کردن یا سرد کردن سریع و کم دردسر این خانه‌ها با کمترین منابع انرژی است. در عین حال تمیز کردن این خانه‌ها هم بسیار راحت است.