رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: امسال برای ساماندهی بافت‌های فرسوده کشور یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. علی‌اکبر آقایی در گفت‌وگو با «ایسنا»، افزود: بیش از یک سوم مساحت شهرهای کشور بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند و در بافت‌های دیگر نیز آن استانداردهای مورد نظر در ساخت‌ و سازها لحاظ نمی‌شود، به خصوص در حاشیه‌های شهری ما که با وجود نوساز بودن، فرسوده هستند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون قریب به ۹‌میلیون نفر در سطح کشور حاشیه‌نشین شهری هستند، اظهار کرد: خود این مناطق حاشیه‌نشین نیز به عنوان بافت‌های فرسوده تلقی می‌شوند و این بخش نیز باید ساماندهی شود.

آقایی گفت: در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته ساماندهی ساخت و سازهای درون‌شهری در پیشنهاد تبصره ۶ تصویب شد و راهکارهای مختلفی برای امکان تامین مسکن، احیای بافت‌های فرسوده و ساماندهی وضع شهرها ارائه و تصویب شد.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هرگونه اقدامی که با تبصره ۶، ساماندهی و عمران شهری و بهسازی بافت شهرها، همچنین اجرای طرح‌های هادی روستایی مغایرت داشته باشد، باید توسط مسوولان مربوطه و به خصوص شهرداری‌ها با آن مقابله و برخورد شود تا ما در وضعیت عمران شهری و ساماندهی حمل و نقل درون شهری مشکلاتی از نظر تخلف و یا بی‌نظمی در بهبود فضای شهری نداشته باشیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس در ادامه تصریح کرد: برای هر آن چه که در جهت اجرا و توسعه عمران شهری است، اعتباراتی در بخش‌های مختلف تبصره ۶ پیش‌بینی شده است و علاوه بر یارانه‌هایی که برای طبقات ضعیف جامعه اعمال می‌شود در جهت توانمندسازی بخش‌خصوصی و همچنین واگذاری اراضی با حذف قیمت تمام‌شده‌اش به خصوص در مورد ایثارگران و اقشار کم‌درآمد پیش‌بینی‌های لازم در تبصره ۶ انجام شده است.

وی گفت: علاوه بر اعتبار اختصاص‌‌یافته برای ساماندهی بافت‌های فرسوده کشور در سال‌جاری، برای تراکم آنها نیز روش‌های تشویقی قائل شدیم تا با تجمیع بافت‌های فرسوده، ساخت ‌و سازهای مطلوب و با کاربری بالا داشته باشیم.