تسهیلات جدید دولت در بخش مسکن
دولت در تلاش است با جدا کردن قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن و تامین وام یارانه‌ای با بازپرداخت پلکانی بلندمدت، تسهیلات لازم را برای افراد فاقد مسکن فراهم کند.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی، با بیان این مطلب گفت: دو برنامه مهم در دستور کار داریم، نخستین برنامه، ساخت مسکن برای اجاره دادن است. به این ترتیب که دولت زمین را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد که با توجه به قیمت مسکن در سال ۸۶ به هر واحد مسکونی ۱۴میلیون تومان وام داده می‌شود. سرمایه‌گذار نیز پس از ساخت واحد مسکونی مکلف است تا پنج سال پس از ساخت، واحدها را اجاره دهد و پس از پنج سال حق فروش دارد. دولت زمانی پول زمین را از سرمایه‌گذار دریافت می‌کند که بخواهد مسکن را بفروشد. دولت اجرای این طرح را برای بالابردن عرضه واحدهای اجاره‌ای در کشور در نظر گرفته و برای این منظور ساخت سالانه ۵۰هزار واحد در دستور کار است.
وی افزود: برنامه دوم نیز به این ترتیب است که با جهت‌گیری در زمینه تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد، دولت زمین‌هایی را که در اختیار دارد یا می‌تواند تامین کند به کسانی که ساکن شهر هستند و خانه ندارند و تاکنون نیز از امکانات دولتی استفاده نکرده‌اند، واگذار می‌کند. این طرح با جهت‌گیری از شهرهای کوچک‌تر به شهرهای بزرگ‌تر اجرا می‌شود. افرادی که این سه شرط‌ را دارند برای استفاده از این زمین‌ها باید با هم تعاونی‌ تشکیل دهند. این تعاونی‌ها می‌تواند تعاونی فرهنگیان، تعاونی نظامیان و حتی تعاونی محله‌ای نیز باشد. دولت زمین را در اختیار این تعاونی‌ها قرار می‌دهد تا در مرحله نخست آماده‌سازی کنند. پس از آماده‌سازی برای ساخت و ساز اقدام می‌شود و ساخت و ساز نیز باید توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی که صلاحیت ساخت‌وساز دارند انجام شود.


عکس: سعید عامری


سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد: دولت 50درصد هزینه آماده‌سازی زمین مسکونی را به صورت وام در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد. برای ساخت‌و‌ساز نیز برای هر واحد 14میلیون تومان وام در اختیار آنها قرار می‌دهیم. البته یارانه این وام در شهرهای کوچک بیشتر از شهرهای بزرگ است، به عنوان مثال به شهرهایی با کمتر از 50هزار نفر جمعیت پنج‌درصد یارانه اختصاص می‌یابد و به کلانشهرها یک درصد یارانه داده می‌شود.
وی با بیان این که پس از ساخت و ساز، واحدها به اعضای تعاونی که سه شرط لازم را دارند واگذار می‌شود، افزود: بازپرداخت وام ۱۴میلیون تومانی و وام آماده‌سازی زمین که حدود یک میلیون تومان است، ۱۵ ساله و به صورت پلکانی خواهد بود و زمین را نیز به صورت اجاره‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
وی تصریح کرد: گاهی می‌شنویم که از زمین مجانی صحبت می‌شود، نباید اشتباه شود زیرا زمین مجانی نیست و مالکیت زمین برای دولت باقی می‌ماند. دولت به صورت اجاره 99 ساله این زمین‌ها را که بهای اجاره آن اندک است در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌دهد.
وزیر مسکن و شهرسازی در حاشیه نشست ستاد راهبردی توسعه و هماهنگی استان خوزستان، در جمع خبرنگاران یادآور شد: دولت تلاش کرده قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن جدا کند و با تامین وام یارانه‌ای و بازپرداخت پلکانی بلندمدت همه تسهیلات لازم را برای کسانی که خانه ندارند فراهم کند. این طرح از امسال اجرایی شده و سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها با جدیت مشغول فراهم کردن زمین، تشکیل تعاونی‌ها، آماده‌سازی و ساخت و ساز زمین‌ها هستند.