سیر تکامل مجتمع‌های تجاری - ۱۳ اردیبهشت ۸۶

قسمت سوم

مجتبی محمدظاهری- در دو قسمت قبلی با اشاره به تاریخچه ایجاد و شکل گیری بازارچه‌ها و بازار‌ها در اروپا و آمریکا، گفته شد که هرچند واژگان بازار در بازارچه جزئی جدایی‌ناپذیر از معماری شهرهای اسلامی به شمار می‌روند، اما «مراکز خرید»در اروپا پدیده‌ای نوظهور به حساب می‌آیند. اولین بازار سرپوشیده در آکسفورد انگلستان در سال ۱۷۷۴ میلادی تاسیس شد و پس از آن این فضاها درغرب صنعتی شده بیشتر توسعه یافتند تا به مراکز خرید جدید آمریکایی در نیمه‌های قرن بیستم رسیدند.

تکامل معماری مراکز خرید به مفهوم مراکز خرید کاملا سر پوشیده به وسیله معمار اتریشی Victor Gruen بسط و گسترش یافت تا جایی که او را پدر مراکز خرید مدرن در آمریکا می‌دانند. به تدریج این گونه جدید معماری تکامل پیدا کرد و mall نامیده شد مثل Northgate Mall که در شمال سیاتل واشنگتن در ۱۹۵۰ و Northland Shopping Center در دیترویت که در ۱۹۵۴ساخته شدند. از میان نمونه‌های غیرآمریکاییWest Edmonton Mall در ادمونتون کانادا که به مدت ۲۰سال بزرگ‌ترین مرکز خرید سرپوشیده در جهان بود را می‌شود، نام برد. در اروپا نیز Dundrum Town Centre در دوبلین ایرلند از نظر اندازه قابل توجه است.

یکی دیگر از بزرگترین مراکز خرید جهانی که به صورت یک مجموعه متمرکز در یک مکان طراحی شده است . The King of Prussia mall است که در فیلادلفیا در حومه پنسیلوانیا قرار دارد.

از بزرگترین مراکز خرید در دنیا و در آمریکا Mall of America است که در نزدیکی مینستوتا واقع است. این مرکز در ۱۹۹۲ افتتاح شده است و ۳۹هزار متر مربع مساحت دارد.اگر چه چندین مرکز خرید آسیایی در فیلیپین، مالزی و در اندونزی نیز از نظر اندازه قابل توجه است.

Golden Resources Shopping Mall در پکن که در اکتبر ۲۰۰۴افتتاح شد بزرگترین نمونه واقعی در جهان است که ۶۰۰هزار متر مربع مساحت دارد.

اما Mall of Arabia در دبی که در سال ۲۰۰۸ افتتاح خواهد شد، با ۹۲۰هزار متر مربع مساحت بزرگترین‌ بازار سرپوشیده خواهد شد.