گام پیشگیرانه آتش‌نشانی برای ایمنی ساخت و سازها

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت: با توجه به آمار نگران‌کننده حریق و حادثه در اماکن عمومی ‌و پرخطر شهر تهران، به زودی بخشنامه‌ای برای نظارت آتش نشانی بر ایمنی این قبیل اماکن از مرحله صدور پروانه تا پایان کار صادر خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، داود براتی افزود: بر اساس این بخشنامه که از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران صادر خواهد شد، شهرداری‌ها موظفند برای صدور پروانه برای ساختمان‌های عمومی‌و پرخطر بیش از یک طبقه که کاربری‌های تجاری، فرهنگی، درمانی و... دارند از سازمان آتش نشانی استعلام بگیرند.

وی افزود: با این کار، کارشناسان سازمان از ابتدای صدور پروانه تا پایان کار، نظارت کامل و ایمنی بر این اماکن دارند.

براتی بابیان اینکه این اولین گام پیشگیرانه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در سال‌جاری است، گفت: این تصمیم پس از برگزاری جلسات و کمیسیون‌های متعدد بین آتش نشانی و اداره کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران گرفته شد تا با نظارت بیشتر، ساختمان‌هایی ایمن ساخته شود تا میزان حوادث و تلفات ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی در شهر کاهش یابد.

وی افزود: همچنین توجه و نظارت بر مسائل ایمنی ساختمان‌هایی که پایان کار خود را گرفته اند هم از برنامه‌های دیگر سازمان

آتش نشانی است. از این رو جلساتی را در این زمینه برگزار خواهیم کرد و تصمیماتی را برای این ساختمان‌ها اتخاذ می‌کنیم تا با تمهیدات پیشگیرانه واقعه را قبل از وقوع، علاج کنیم.

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه از نظارت سازمان بر صنوف و اماکن تولیدی و خدماتی که به صورت پراکنده در شهر وجود دارد، خبر داد و گفت: با توجه به تجربه کشورهای دیگر در راستای تحقق ایمنی شهر در تلاشیم تا برای صنوف، اماکن تولیدی و خدماتی که زیرمجموعه اصناف و مجامع امور صنفی هستند مجوز ایمنی صادر کنیم تا با هزینه کم‌، ایمنی شهر را تامین کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایمنی شهر با مشارکت شهروندان محور اصلی کار سازمان آتش نشانی است از شهروندان خواست با همکاری و مشارکت خود موجبات تحقق شهری ایمن را فراهم کنند تا هم سازمان و هم شهروندان هزینه کمتری را برای حوادث بپردازند.