بزرگ‌ترین صدف دنیا
از میان 222 طرح ارائه شده برای ساختمان اپرای سیدنی، طرح معمار دانمارکی «جوئرن آتزن» مورد تصویب قرار گرفت.

جنبه‌های اقتصادی، خلاقیت و انقلابی بودن طرح موجب پیروز شدن طراح شدند و همین جنبه‌های طرح، ساختمان اپرای سیدنی را به یکی از شاخص‌ترین کارهای معماری دنیا تبدیل کرد. ایده «آتزن» این بود که ساختمانی بسازد که آینه تمام نمای بادبان‌ها، کشتی‌ها، امواج اقیانوس و نماد واضحی از صدف‌های دریایی باشد.
از آنجا که طرح اولیه از نظر جنبه‌های سازه‌ای آن قابل اجرا نبود، در سال 1959هنگامی که مرحله اول ساخت آغاز شد شکل صدفی بام‌ها تغییر کرد. مرحله دوم اجرا در سال 1962 با طرح جدید مهندسی سقف‌های صدفی شکل شروع و تا 1967 ادامه یافت.
اپرای سیدنی پس از ۱۴ سال عملیات اجرایی سرانجام ساخته شد.
ساختمان اپرای سیدنی بیش از همه به دلیل آکوستیک قوی آن، که امواج صوتی را در کمتر از 2ثانیه مستهلک می‌کند، شهرت دارد.

تحلیل فضایی ساختمان
ما قبل از وارد شدن به یک ساختمان باید مسیری را طی کنیم تا به ورودی آن برسیم و این اولین مرحله در سیستم سیر کولاسیون است.


مسیر مارپیچ، مسیر حلقه‌ای راه رسیدن را طولانی‌تر می‌کند و به دلیل حرکت پیرامون محیط یک ساختمان فرم سه بعدی آن تاکید ویژه‌ای دارد، وقتی به سوی بنا حرکت می‌کنیم ورودی آن ممکن است بارها دیده شود و یا تا انتهای مسیر از دید ما پنهان بماند. در اپرای سیدنی مسیر رسیدن به بنا یک مارپیچ است.

مسیر از جلو
مسیر دسترسی به بنا از جلو جهت ورودی ساختمان را در امتداد مسیری محوری و مستقیم نشان می‌دهد و مقصد نهایی دید در مسیر رسیدن به بنا کاملا مشخص است چهره کاملی از ساختمان و یا نمای دقیقی از ورودی آن را نمایان می‌کند.


در این ساختمان مسیر تردد از نوع مار پیچ شکل است. ورودی ساختمان اپرای سیدنی از نوع پیش آمده است. یعنی سطح بیرونی یا سقف بنا به صورت بالکنی، ورودی بنا را احاطه کرده است و دیواری شیشه‌ای جدا‌کننده فضای بیرونی و داخلی ساختمان است. ورودی ساختمان بالاتر از سطح، صفر زمین قرار گرفته و همین امر باعث قرار گرفتن یک سری پله در مقابل هر یک از ورودی‌ها شده است.
این مسیر در کنار دریا انتخاب شده تا بازدیدکنندگان از این بنا دید کاملی از طرح بنا که عمدتا برونگرا بوده و از معماری این ناحیه تبعیت دارد، داشته باشند و همین طور از مناظر دریایی که ایده اصلی این ساختمان نیز برگرفته از آن است، دیدن کنند.این کار در نگاهی کلی ابتکاری جالب است که مسیر رسیدن به بنا را نیز مسیری مفرح و بازدید‌کننده را با کلیات اجتماعی - فرهنگی و معماری بندر سیدنی آشنا کرده و ساختمان را در معرض نمایش بازدیدکننده قرار می‌دهد.
مزیت‌های مسیرهایی که از کنار فضاها عبور می‌کنند
۱ - تمامیت و یکپارچگی همه فضاها حفظ می‌شود.
2 - وضعیت مسیر انعطاف‌پذیر است.
۳ - می‌توان از فضا‌های واسطه برای متصل کردن فضاها و مسیرها استفاده کرد.
منبع:http://v3k2.blogfa.com