مدیر عامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: سومین نمایشگاه «صنعت ساختمان» با همکاری سازمان بازرگانی این استان در شهرکرد دایر شد. «فرشاد هاشمی» در گفت‌وگو با ایرنا، هدف از برپایی این نمایشگاه را آشنایی مردم با مصالح ساختمانی نوین، مصالح تولید استان و کیفیت مصالح اعلام کرد.

وی تعداد غرفه‌های سومین نمایشگاه صنعت ساختمان در شهرکرد را ۳۷غرفه عنوان کرد و گفت: نیمی از مصالح ساختمانی به نمایش گذاشته شده تولیدات داخلی استان است. وی مصالح ساختمانی همچون عایق رطوبتی، ابزار چوبی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، شیرآلات ساختمانی،کف‌پوش، سنگ تزئینی و سیستم هشداردهنده را از جمله مصالح نوین ساخت استان در این نمایشگاه نام برد.

هاشمی از وجود غرفه طرح‌های دانشکده عمران و معماری دانشجویان استان در این نمایشگاه خبر داد و گفت: کار عملی طرح‌های ۸۰دانشجوی نمونه دانشکده رشته عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. به گفته وی، طراحی معماری «تالار فرهنگی» شهرکرد و طراحی «باغ شهر» فرخشهر از عمده طرح‌های ارائه شده دانشجویان در این نمایشگاه است.

نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان به مدت یک هفته در شهرکرد دایر است.

پارسال ۹۸۶پروانه ساخت‌و‌ساز در بجنورد صادر شد

معاون شهرسازی شهردار بجنورد گفت: سال گذشته ۹۸۶ پروانه ساخت‌و‌ساز در این شهر صادر شده است.

مختار رضوانی در گفت‌و‌گو با ایرنا، مجموع زیر بنای پروانه‌های صادره را ۴۲۱هزار و ۹۲۰متر مربع ذکر کرد و افزود: این پروانه‌ها در خصوص واحدهای مسکونی و اداری صادر شده است. وی اظهار داشت: در سال ۸۴، ۷۵۴پروانه با زیربنای ۲۹۱هزار و ۱۷۴متر مربع در مرکز خراسان شمالی صادر شده بود. رضوانی گفت: به دنبال مرکزیت شهر بجنورد در استان خراسان شمالی، مهاجرت‌های صورت گرفته از سایر شهرستان‌ها و روستاها و گران شدن زمین، تقاضای شهروندان برای بلندمرتبه‌سازی افزایش یافته است.

وی در عین حال سیاست شهرداری را نیز مرتفع‌سازی عنوان کرد و اظهار داشت: با گسترش شهر و به دنبال آن بالا رفتن هزینه تاسیسات زیربنایی، ساخت‌و‌سازها هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند. وی بیان کرد: مرتفع‌سازی باعث بالا رفتن مسائل امنیتی و خدماتی شهروندان می‌شود.

او اظهار داشت: اکنون برای ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی در این شهر در کوچه هشت متری دو برابر زیربنا، در کوچه ۱۰متری ۵/۲برابر زیربنا، در کوچه ۱۲متری سه‌برابر و در کوچه‌های بیش از ۱۲متری نیز با توجه به تقاضای شهروندان و توافق شهرداری بیش از سه برابر زیربنا مجوز داده می‌شود.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی با وسعت دو هزار و ۸۰۰هکتار حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

تشکیل ستاد «نهضت مسکن‌سازی»در استان چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری ، از تشکیل ستاد «نهضت مسکن‌سازی» در این استان در آینده بسیار نزدیک خبر داد.

«رجبعلی صادقی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این ستاد در راستای تاکید رییس‌جمهوری در نشست استانداران و روسای سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها ایجاد می‌شود.

به گفته وی، این ستاد وظیفه شناسایی اراضی ملی که قابلیت احداث مسکن و تغییر کاربری مسکونی دارند را با همکاری مشاوران محله‌ای بر عهده دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در بحث آماده‌سازی زمین و زیرساخت‌ها نیز از شرکت‌های بخش‌خصوصی در این زمینه بهره ‌گرفته می‌شود و بخش تعاون نیز ملزم به راه‌اندازی تعاونی‌های مسکن در شهرها و محلات برای ساخت‌وسازها در استان است. صادقی اظهار داشت: سازمان صنایع و معادن نیز برای تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز ملزم به همکاری با سازمان مسکن و شهرسازی استان است. به‌گفته وی، در شهرستان‌ها نیز فرمانداران، اراضی ملی در روستاها را که‌ قابل تبدیل به مجتمع‌های مسکونی هستند، شناسایی و به این ستاد اعلام خواهند کرد.

براساس این گزارش، هم‌اکنون به طور میانگین سالانه یک‌هزار واحد مسکونی در استان چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود.