ابزار کشف تخلف مهندسان ناظر را نداریم

گروه مسکن: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعلام کرد که این سازمان، ابزار کشف تخلف مهندسان ناظر را در شهر تهران ندارد. مهندس محسن بهرام‌غفاری، به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: شهرداری تهران، مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر قطع رابطه ناظر با مالک را به رسمیت نشناخته، بنابراین با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهندس ناظر را در شهر تهران معرفی نمی‌کند، قادر به پیگیری و رد فعالیت آنها نیست.

براساس مصوبه ۱۸ تیرماه سال ۸۳ هیات‌وزیران، مالک حق ندارد مهندس ناظر را انتخاب کند زیرا ناظر باید فعالیت مالک را کنترل کند و دلیل اصلی این مصوبه قطع رابطه مهندس‌ناظر با مالک است.

غفاری تاکید کرد که اگر این مصوبه در شهر تهران هم به صورت جدی دنبال می‌شد، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به سهولت بر رفتار حرفه‌ای مهندس ناظر نظارت کرده و در صورت بروز هرگونه تخلف با آن مقابله می‌شد.

بنا به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، میزان تخلفات انجام شده مهندسان ناظر در سال ۸۴، نزدیک به ۲۸۰مورد و در سال ۸۵ این رقم به ۱۸۵ مورد تقلیل یافته که بیشتر این تخلفات با اخطار به مهندسان ناظر رفع شده و مجازات جدی در پی نداشته است.

رییس سازمان مهندسی ساختمان استان تهران، تصریح کرد که در‌حال‌حاضر این سازمان، ۴۶هزار عضو دارد که از این تعداد، ۲۲هزار عضو آن فعال هستند.

وی افزود:‌ هم‌اکنون، به جز شهر تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، بر رفتار حرفه‌ای مهندسان ناظر دیگر شهرهای استان تهران نظارت کامل دارد.

غفاری گفت: در صورت بروز تخلف از سوی مهندسان ناظر در شهر تهران و گزارش تخلف آنها از سوی مالک یا شهرداری، سازمان مهندسی ساختمان استان تهران آن را پیگیری خواهد کرد.