نظارت سازمانی بر قیمت مسکن لازم است

گروه مسکن - سمیه فراهانی: رضوی ۴۰ سال است که در زمینه خرید و فروش ملک در محدوده پاسداران فعالیت می‌کند. وی از وضعیت حاکم بر بازار مسکن گله‌مند است و می‌گوید: تا زمانی که تشکیلات و سازمانی بر قیمت مسکن نظارت نداشته باشند ما شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم.

با سیدناصر رضوی مدیر آژانس مسکن مکث در مورد وضعیت بازار مسکن در سال جاری به گفت‌وگو نشستیم که متن آن در پی آمده است.

مهم‌ترین معامله‌ای که در ۶ ماه گذشته در این بخش داشته‌اید چه بوده و چه ارزشی داشته است؟

فروش ساختمان شخصی سازی در ۴ طبقه ۱۳۰ متری با کلیه امکانات سونا، جکوزی و غیره به قیمت یک میلیارد و ۱۳۰میلیون تومان مهم‌ترین معامله املاک مکث در ۶ ماه گذشته بوده است.

قیمت آپارتمان نوساز، خانه کلنگی و ویلایی در منطقه پاسداران چقدر است؟

قیمت‌ها کاملا متغیر است. از سویی فروشنده‌ها معمولا به دلیل عدم وضعیت مناسب و ناهماهنگی آژانس‌های مسکن در کارشناسی و ارائه قیمت، خودشان قیمت‌گذاری می‌کند و از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگرها نیز بر روند افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار است.

در منطقه پاسداران آپارتمان زیر یک میلیون تومان نیست. یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان تا ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان دامنه قیمت در این منطقه است و این تنوع قیمت‌ها را می‌توان با توجه به مکان ساختمان و امکانات آن توجیه کرد.

این قیمت‌ها، قیمت‌های معقولی نیستند و تا زمانی که سازمان مسوولی بر قیمت‌ها نظارتی نمی‌کند شرایط این‌چنینی بر بازار مسکن حاکم است.

کارشناسان معتقدند که برای کنترل قیمت مسکن در سال جاری می‌توان به اجرای طرح‌هایی چون انبوه‌سازی در بافت‌های فرسوده و حذف قیمت زمین از آپارتمان امیدوار بود. به نظر شما اجرایی شدن این طرح‌ها می‌تواند قیمت‌ مسکن را کاهش دهد؟

انبوه‌سازان با استقبال مردم مواجه نمی‌شوند، زیرا معمولا نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند و در زمان مورد توافق آپارتمان را تحویل دهند.

همچنین به دلیل عدم بررسی درست بازار و افزایش قیمت‌ها نمی‌توانند مخارج ساختمان را تامین کرده و مجبور به گرفتن تسهیلات بانکی شده و رفته رفته کوچک و کوچک‌تر می‌شوند.

پیش‌بینی شما از بازار مسکن در سال جاری چیست؟

در سال جاری به احتمال زیاد با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم. زمانی که قیمت مصالح ساختمانی با چنین تورمی افزایش یابد قیمت آپارتمان نیز افزایش می‌یابد.

تورم در سال باید یک رقم صحیحی داشته باشد نه با چنین رشدی و چندین بار در سال. از سال ۸۵ تاکنون مصالح ساختمانی رشد ۱۰۰درصدی داشته است و این به دلایل عدم نظارت صحیح است.

بازار مسکن در سال گذشته به چه صورتی بود؟

در سال ۸۵ رکود خرید و فروش بسیار بسیار مشهود بود.

در صورتی که یک ماه از سال جدید می‌گذرد، همچنان خرید و فروش قابل ملاحظه‌ای نداشته‌ایم.

آژانس املاک مکث تا بهمن سال گذشته با ۲۰ نفر مشاور فعالیت می‌کرد که به دلیل رکود بازار اکنون با ۵ نفر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شما با شرکت‌های فایلی همکاری می‌کنید؟

بله. آژانس‌های مسکن به تنهایی نمی‌توانند فایل‌های مختلف را تهیه کنند و این شرکت‌های فایلی چون ایران فایل، نیو فایل و ... است که فایل‌ها را در اختیار بنگاه‌های املاک‌ قرار می‌دهند.

به نظر شما به عنوان فعال در بخش مسکن چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا قیمت مسکن تثبیت شود؟

در شرایط فعلی بازار مسکن، هماهنگ کردن عرضه و تقاضا مهم‌ترین اقدام برای تثبیت قیمت است و تا زمانی که جمعیت تهران افزایش می‌یابد تقاضا افزایش یافته و عرضه محدود خود باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

آیا شما در زمینه پیش فروش و ساخت مشارکتی اقدام می‌کنید. مزایا و مشکلات این فعالیت را بیان کنید؟

ما در پیش فروش تجربه خوبی نداریم زیرا اکثر سازنده‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، اما در زمینه مشارکت فعالیت می‌کنیم و با استقبال خوبی از طرف مالکان مواجه هستیم.

مالک سرمایه خود را در اختیار سازنده قرار می‌دهد تا با مشارکت یکدیگر مالک صاحب ساختمانی نوساز شود و سازنده هم سود خود را از سرمایه‌گذاری دریافت کند.

به یاد ماندنی‌ترین خاطرات شما در چه زمینه‌ای است؟

کار مشارکتی به یاد ماندنی‌ترین خاطرات من است چه در زمینه اختلاف میان سازنده و مالک و چه در ساخت بنای فرسوده و قدیمی و نوساز شدن آن.