فنگ‌شویی دانشی کهن است که ریشه در تفکر چینی‌ها به جهان هستی دارد و رد پای آن در معماری داخلی نیز پیدا شده است، فنگ‌شویی از دو کلمه Feng به معنی باد و Shui به معنی آب تشکیل شده است. هدف فنگ‌شویی در مجموع خلق حس هماهنگی در خانه و زندگی افراد است. فنگ‌شویی هنر ایجاد تعادل و هماهنگی در جریان طبیعی انرژی‌‌های پیرامون است تا در زندگی‌مان تاثیراتی سودمند پدید آوریم.

سابقه فنگ‌شویی به حدود ۴۷۰۰ سال قبل از میلاد، در چین باز می‌‌گردد. بسیاری از مکان‌‌ها و مناظر مانند دیوار بزرگ چین و شهر ممنوعه پکن بر اساس اصول فنگ‌شویی و برای هماهنگ کردن انرژی‌‌های آسمان و زمین بوده است.

برای زندگی موثر، لازم است که انرژی و نیروی حیات، آزادانه در خانه و محل کارتان جریان یابد. نخستین گام برای آزاد ساختن انرژی مسدودی که به مرور زمان در ساختمان جمع شده پالایش مکان است. به طور کلی انسداد انرژی به دلایل زیر است:

۱. آلودگی فیزیکی-۲. انباشتگی و در هم ریختگی

آلودگی فیزیکی

هر نوع جرم و خوراکی‌‌های مانده که پیرامون خود انرژی پایین تولید کند را باید از محل زندگی حذف کرد.

انباشتگی و در هم ریختگی

هر گونه بی نظمی‌‌و در هم ریختگی بر جریان نرم و هموار و آزادانه انرژی پیرامون یک فضا مانع ایجاد ‌کند.

باید تلاش کرد تا هر شی در مکان خاص خود قرارگیرد تا آرامش ایجاد شده و سنگینی اجسام و فضا بر جسم و روح افراد صدمه وارد نکند.

بر این اساس نحوه طراحی فضا و چیدمان وسایل و اشیا منزل تاثیر بسزایی در آرامش ما دارد و رعایت اصول فنگ‌شویی ما را در ارائه هر چه بهتر فضای معماری کمک می‌‌کند.

منبع : طراحی نظم به شیوه فنگ‌شویی ( کارن کینگستون، گیتی خوشدل )

برگرفته از سایت www.bastami.ir