گروه مسکن: یکی از مشکلات اصلی معماری در کشور تراکم‌سازی و سودجویی‌های اقتصادی بساز و بفروش‌ها است. به گزارش ستاد خبری بزرگداشت روز معمار و هفته معماری، مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان این مطلب افزود: با توجه به نابسامانی فضای شهری کشور که هویت معماری در آن حفظ نشده است مشخص می‌شود که معماران هنوز نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خود را در کشور بازکنند.

محمد حسن محب علی افزود:‌ در گذشته‌های بسیار دور معماران در جامعه ایرانی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بودند و آثار بسیار ارزنده‌ای از خود برای ما به یادگار گذاشته‌اند، اما در چند قرن اخیر حلقه ارتباط معماران با تاریخ و فرهنگ گسسته شده است، این موضوع را می‌توان از آثاری که از این دوره به جا مانده کاملا حس کرد.

وی گفت: متاسفانه شهرداری با طرح تراکمی که تاکنون دنبال کرده است، خود زمینه گسترش و توسعه شهرهای برنامه‌ریزی نشده را فراهم کرده است و بساز و بفروش‌ها نیز با توجه به مسائل اقتصادی که دنبال می‌کنند، هر روز به این موضوع بیشتر دامن زده‌اند.

این معمار با اشاره به این مطلب که بسیاری از معماران سنت معماری ایران را فراموش کرده‌اند و تنها به کپی‌برداری طرح‌های غربی که با آب و هوای کشور و موقعیت اجتماعی کشور ما تناسبی ندارد، بسنده می‌کنند گفت: در حدود ۵۰ سال پیش که در کشورمان مشغول تحصیل در رشته‌ معماری بودم، در کلاس‌های ما تنها از معماری یونان و رم بحث می‌شد و از مکاتب معماری ایرانی و بناهای تاریخی ایران چیزی به ما یاد نمی‌دادند، با این حال وقتی در حدود ۴۰ سال پیش وارد میراث فرهنگی شدم تازه دریافتم که دانشگاه معماری در همین کشور خودمان است. وی با انتقاد از شیوه تدریس فعلی رشته معماری در دانشکده‌های کشور گفت: در حال حاضر نیز بسیاری از استادان دانشگاه تنها به شیوه معماری غربی ارج می‌دهند و چیزی از معماری سنتی ایران در کلاس‌های درس به دانشجویان تدریس نمی‌کنند و در معماری به مردم‌شناسی و بافت زمین توجهی ندارند.

محب علی با اشاره به ضرورت توجه به معماری پایدار گفت: وقتی در معماری به رشته‌ها و فرهنگ‌ها بهایی داده نشود، دیگر نمی‌توان انتظار معماری پایدار را داشت.

وی با اشاره به ضرورت نامگذاری روزی به نام معمار گفت:‌ نامگذاری روزی به عنوان معمار زمینه‌ای را به وجود می‌آورد تا به معماری که در کشور ما در حال فراموشی است بها داده شود و شاید زمینه‌ای را فراهم کند که دست برخی از سودجویان از این رشته کوتاه شود.

وی با اشاره به ضرورت تقدیر از معماران صاحب سبک و تاثیرگذار در این روز گفت: در چنین روزی باید زمینه‌ای ایجاد شود که به جنبه انسانی معماری توجه شود و کمتر جنبه معماری ماشینی مطرح شود و آثاری از برجسته‌ترین معماران در نمایشگاهی به معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد.