تشویق مالکان ساختمان‌های فرسوده با بالا بردن تیراژ واحدها

ارائه مجوز افزایش تیراژ واحدها می‌تواند جایگزین مناسبی برای قانون تراکم و جلوگیری از تخلفات مالک باشد. بهادر عمرانی، رییس دفتر نظام مهندسی کرج، با بیان این مطلب به ایسنا گفت: قانون افزایش نیافتن تعداد واحدها و به دنبال آن کاهش صرفه اقتصادی برای مالک، باعث افزایش تخلفات ساخت و ساز می‌شود.

وی تصریح کرد: این مساله تاثیر خود را علاوه‌بر افزایش تخلفات، در کاهش ساخت و ساز نیز می‌گذارد، در حالی که باید تاکید کنیم که همه ساختمان‌های قدیمی در کرج با وجود تیراژ بالا از مقاومت کافی در برابر زلزله برخوردار نیستند.

عمرانی، با اشاره به آثار مخرب زلزله و پیامدهای آن گفت: در خصوص مقاوم‌سازی، با وجود متحمل شدن هزینه‌های سنگین، دولت چندان نمی‌تواند در امر مقاوم‌سازی موفق باشد، از این رو تشویق مالک برای تخریب ساختمان قدیمی می‌تواند ابزار موثری برای مقابله با آثار زلزله باشد.

وی با بیان اینکه صرفه اقتصادی برای مالک مهم‌ترین عامل ساخت و ساز است، افزود: قانون کاهش تراکم این صرفه اقتصادی را از بین می‌برد و مالک را وادار به تخلف می‌کند. به این منظور می‌توان با اصلاح آن و رعایت شاخص کنترل جمعیت که مهم‌ترین شاخص در طرح تفصیلی است، به مالک مجوز افزایش تیراژ را داد.