افزایش مقاومت بتن در مقابل ضربه با استفاده از مس

رییس مرکز تحقیقات بتن گفت: با استفاده از ضایعات سیم‌های مسی، خواص مکانیکی، نرمی و طاقت اجزای بتن توسط استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در برابر ضربه افزایش یافت. «علی‌اکبر رمضانیان‌پور» در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: در طرح انجام شده الیاف زائد مس به صورت کاملا پیوسته در داخل قالب بتن قرار گرفته و با تعیین میزان سیمان، میزان و نوع سنگدانه و روان‌کننده مصرفی، درصد بهینه اختلاط به دست آمد.

مجری این طرح گفت: با تهیه نمونه‌های بتن در اندازه‌های مختلف در نمونه‌های مکعبی، منشوری و استوانه‌ای پارامترهای مختلف بتن نظیر مقاومت‌های فشاری، کششی و در مقابل ضربه نرم مورد بررسی قرار گرفت.

وی در مورد نتایج به دست آمده از این طرح گفت: بتن‌های ساخته شده با استفاده از ضایعات مس می‌توانند بدون ایجاد گسیختگی‌، خیز بسیار زیادی را تحمل کنند.

وی ادامه داد: استفاده از ضایعات مس، پیوستگی میان اجزای بتن را افزایش می‌دهد و این امر سبب شده که تیرهای بتنی‌خیز بسیار بالایی را به هنگام زلزله تحمل کرده و سازه نرمی بالایی از خود نشان دهد.

رمضانیانپور گفت: بتن معمولی با چند ضربه گوی فولادی شکسته و متلاشی می‌شود، اما بتن‌های ساخته شده با استفاده از این مواد می‌توانند، ضربات بسیار زیادی را بدون گسیختگی تحمل کنند.

وی اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه بتن‌های ساخته شده با استفاده از ضایعات مس از ضربه‌پذیری بسیار بالایی برخوردارند، توصیه می‌شود این بتن‌ها در سازه‌های خاص که با خطراتی از قبیل انفجار، تصادف، ضربه‌های سخت و خشن مواجه هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در مورد دیگر کاربردهای این نوع بتن تولید شده نیز گفت: با توجه به اینکه مس انعطاف‌پذیری بتن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد، استفاده از این بتن‌ها در لایه‌های روی زمین به خصوص در مواردی که سازه دچار نشست‌های متقارن می‌شود، ضروری است.

استاد دانشکده عمران و محیط‌زیست به دیگر کاربردهای بتن تولیدی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فراوانی آرماتورها در اتصالات بتن، مشکلات فراوانی در بتن‌ریزی ایجاد می‌کند لذا می‌توان حجم میلگردهای مصرفی در اتصالات بتنی را با استفاده توام میلگردها همراه با مس کاهش داد.

وی افزود: این امر علاوه‌بر ایجاد سهولت در بتن‌ریزی، موجب انعطاف‌پذیری اتصالات بتنی در مقابل زلزله شده لذا می‌توان با استفاده از مس سازه‌های مقاوم با نرمی زیاد در برابر زلزله ایجاد کرد.