مقاوم‌سازی هشت هزار و ۵۰۰واحد مسکن روستایی در اردبیل
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل اعلام کرد: امسال 8هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در این استان مقاوم‌سازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، احمد حاج علیزاده افزود: سهمیه امسال طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی این استان ۶هزار واحد بود که با پیشنهاد رییس دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، این تعداد به هشت هزار و ۵۰۰ واحد افزایش یافت.
وی از اختصاص ۲۰درصد سهمیه طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی استان به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و 8درصد آن به مددجویان سازمان بهزیستی خبر داد و افزود: در اجرای این طرح و به منظور نظارت بر ساخت واحدها براساس اصول فنی و آیین نامه‌های مقاوم‌سازی ۱۳۰ نفر مهندس و کاردان فنی با بنیاد مسکن استان همکاری دارند. حاج علیزاده میزان استقبال مردم از دریافت تسهیلات طرح ملی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان اردبیل را بسیار چشمگیر اعلام کرد و گفت: با وجود اختصاص 8هزار و ۵۰۰فقره سهمیه، تاکنون ۲۰هزار نفر در این استان برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند.
وی میزان تسهیلات پرداختی امسال برای ساخت مسکن در طرح ملی مقاوم‌سازی مسکن روستایی را با افزایش سالانه ۱۵درصد حدود ۶۵میلیون ریال با پنج درصد سود بانکی برای هر واحد دانست.
حاج علیزاده طول مدت مشارکت برای ساخت هر واحد را دو سال و مدت بازپرداخت تسهیلات را ۱۰سال ذکر کرد و گفت: در این طرح واحدهای مسکونی براساس اصول فنی و آیین نامه‌های ملی مقاوم‌سازی مسکن ساخته می‌شوند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل با اشاره به شناسایی حدود ۷۰هزار واحد مسکونی کم‌دوام و بی‌دوام در استان بر اساس نتایج اولیه سرشماری سال ۸۵ اضافه افزود: با اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی بر اساس برنامه زمان بندی شده تا ۱۰سال آینده تمامی واحدهای مسکونی کم دوام و بی دوام استان در برابر حوادث غیر مترقبه مقاوم‌سازی خواهند شد.

کاهش ۷۹درصدی اعتبارات مسکن روستایی در شهرستان جیرفت
رییس بنیاد مسکن شهرستان جیرفت گفت: اعتبارات طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی این شهرستان در سال گذشته با 79 درصد کاهش از ۱۴۰۰واحد به ۳۰۰واحد رسیده است.
محسن مسلمی، در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: سال گذشته ۱۴۰۰ فقره وام به منظور بازسازی و نوسازی مسکن روستایی برای این شهرستان اعلام شد که متاسفانه این تعداد به ۳۰۰فقره کاهش یافت که حتی اعتبار این تعداد را نیز هنوز تخصیص نداده‌اند.
مسلمی اعتبار بهسازی و نوسازی سال ۸۴برای ۲۱۰واحد روستایی را ۱۰۵میلیارد ریال عنوان کرد. وی اظهار داشت: اکثر ساختمان‌های روستایی در این شهرستان غیرمقاوم و در حال تخریب هستند که نیاز به نوسازی و بازسازی دارند. مسلمی گفت: شهرستان جیرفت بر روی گسل‌های جوان و فعال قرار دارد و با توجه به نظریه کارشناسان پژوهشکده زلزله‌نگاری کشور اگر این گسل‌ها فعال شوند زلزله‌ای مخرب تر از بم در این شهرستان رخ خواهد داد. رییس بنیاد مسکن شهرستان جیرفت خواستار افزایش اعتبارات بازسازی و نوسازی مسکن روستایی این شهرستان شد.

آغاز عملیات مرمت قلعه تاریخی شاهدژ در خراسان جنوبی
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مرمت قلعه کهن و بزرگ «شاهدژ» در پنج کیلومتری شرق نهبندان آغاز شد. حسین عباس‌زاده در گفت وگو با ایرنا افزود: این قلعه بر فراز کوهی منفرد به نام شاهدژ واقع شده و قدمت آن به دوره اسماعیلیان می‌رسد.
وی افزود: قلعه شاهدژ در زمان اوج قدرت اسماعیلیان و پیروان حسن صباح در منطقه قهستان و خراسان جنوبی بنا شده است.
به گفته وی؛ قلعه شاهدژ از دو نوع معماری بناهای اشرافی و بناهای عادی برخوردار است.
وی فضاهای موجود در این قلعه را شامل فضاهای اقامتی، اصطبل، قبرستان، معابر و تعدادی نیم برج در حاشیه دیوار، بازار محلی، سربازخانه و تعدادی آب انبار برشمرد. عباس‌زاده افزود: ۲۵۰میلیون ریال از اعتبارات استانی به مرمت این بنا اختصاص یافته و تاکنون آواربرداری قسمتی از شاه‌نشین، یکی از آب انبارها و مسیر پله‌های قلعه صورت گرفته و در ادامه این کار قسمتی از سقف در شاه‌نشین و راه‌پله‌های قلعه مرمت می‌شوند.

یک شرکت اتریشی 195هزار متر مربع بنا در قزوین می‌سازد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: شرکت «ورنر» کشور اتریش قرارداد ساخت ۱۹۵هزار متربع بنای تجاری، اداری، فرهنگی، ورزشی و مسکونی را با شهرداری قزوین منعقد کرده‌است.
به گزارش ایرنا، محمدصادق پورمهدی در دیدار با مدیرعامل این شرکت اتریشی اظهار داشت: این طرح از ماه آینده آغاز و تا سه سال دیگر به پایان خواهد رسید.
وی افزود: مرحله اول قرارداد این طرح شامل ساخت ۱۰۰هزار مترمربع ساختمان مسکونی، ۶۰هزار مترمربع تجاری، ۹هزار و ۵۰۰مترمربع مجموعه فرهنگی و ۶‌هزار متر مربع هتل است.
پورمهدی افزود: استان قزوین در زمینه جذب سرمایه‌گذاری مقام دوم و از نظر امنیت سرمایه‌گذاری نیز در کشور مقام اول را دارد. مدیرعامل شرکت ورنر نیز در این دیدار با اعلام آمادگی شرکت متبوعش برای اجرای این طرح‌ها گفت: افتخار می‌کنیم که در شهری تاریخی که همانند شهر وین اتریش است مجری طرح‌های مهم هستیم.