حمایت از بخش‌خصوصی فعال، مشکل مسکن را حل می‌کند

دولت بخش عمده طرح وزارت مسکن در مورد مسکن را تصویب کرده است و در سال‌جاری شاهد حرکتی جهادی در این بخش خواهیم بود معاون عمرانی وزیر کشور گفت: روند برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی، کند بوده و تامین‌کننده نظر دولت نیست.

سید مهدی هاشمی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که تمام مصوبات تامین اعتبار بافت‌های فرسوده در تهران، اجرایی شده است، افزود: اعتبارات بافت‌های فرسوده مربوط به شهرستان‌ها، از سال گذشته در اختیار گذاشته شده و حرکت‌های خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در حال انجام است.

عملکرد شهرداری به دستمان نرسیده است

وی با اشاره به اختصاص آخرین مرحله اعتبارات بافت‌های فرسوده به شهرداری، خاطرنشان کرد: قرار بود شهرداری تهران قبل از اختصاص آخرین قسط وام، گزارش عملکرد خود را به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارائه دهد؛ اما بر اساس دلایل شهردار و رییس شورای شهر تهران، متقاعد شدیم که قبل از ارائه گزارش، آخرین مرحله وام را اختصاص دهیم، ولی تاکنون گزارش کتبی اقدامات انجام شده به دستمان نرسیده است.

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: در این مدت شاهد تحولات جدی در بافت‌های فرسوده از سوی شهرداری و شورای شهر تهران بودیم و امیدواریم ظرف چند روز آینده گزارش خوبی از شهرداری به دست بیاوریم.

وی با بیان این که بخش عمده کار در بافت‌های فرسوده به تملک زمین‌ها اختصاص دارد، اظهار کرد: بعد از ارائه گزارش از سوی شهرداری‌های سراسر کشور، می‌توان در مورد بافت‌های فرسوده به جمع‌بندی‌ نهایی رسید و امیدواریم این جمع‌بندی تا پایان سال انجام شود.

هاشمی در توضیحی پیرامون «پیشنهاد حذف عوارض ساخت و ساز بافت‌های فرسوده در بودجه سال ۸۶ که از سوی دولت ارائه شده است» نیز گفت: با اصل این موضوع موافقیم و پیشنهادهایی را هم در خصوص کمک مالی به شهرداری‌ها ارائه کرده‌ایم؛ چرا که لازم است شهرداری‌ها برای انجام این طرح تقویت شوند.

وی تصریح کرد: بدون شک یکی از راهکارهای مفید برای نوسازی بافت‌های فرسوده، کم کردن هزینه‌های ساخت و ساز برای مردم است.

اراضی ملی برای رفع مشکل مسکن

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به تهیه طرح جامع مسکن توسط وزارت مسکن، خاطرنشان کرد: دولت بخش عمده طرح وزارت مسکن در مورد مسکن را تصویب کرده است و لذا ما در سال‌جاری شاهد حرکتی جهادی در این بخش با همکاری وزارت کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به مفید بودن استفاده از بخش قابل توجهی از اراضی ملی که در محدوده و خارج از محدوده شهرها قرار گرفته‌اند، گفت: حل مشکل مسکن با توسعه، مشارکت و حمایت بخش خصوصی در ساخت مسکن گره خورده است و با اصلاح ساختار تعاونی‌ها و پشتیبانی از بخش خصوصی فعال، می‌توان به رفع مشکل مسکن امیدوار بود.