وزارت حمل و نقل تاجیکستان و یک شرکت ساختمانی ایرانی قرارداد همکاری در زمینه طراحی پروژه برای احداث تونل چارمغزک، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر دوشنبه را امضا کردند. به گزارش ایسنا، قرار است دولت ایران برای اجرای پروژه مبلغ ۶۰میلیون دلار تخصیص و شرکت ساختمانی صابر، کارهای ساختمانی این تونل را انجام دهد.

این شرکت، تونل استقلال واقع در شمال تاجیکستان را که بیش از پنج کیلومتر طول داشت، در مدت ۵/۱ سال احداث کرد.

به گفته احسان رجب زاده، معاون این شرکت ایرانی در شهر دوشنبه، اجرای مفاد این قرارداد برای عملیاتی شدن پروژه چارمغزک حایز اهمیت است.

او گفت: این اقدام آغاز تحولی در اجرای پروژه چارمغزک است، زیرا پیش از کارهای اجرایی باید این مقدمات انجام بگیرد. براساس این قرارداد مشخصات فنی تونل‌ و همچنین هزینه تونل مشخص خواهد شد.

این در حالی است که ضمن بازدید دکتر محمود‌احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران،‌ از تاجیکستان در اواسط سال گذشته میلادی سرمایه دولت این کشور برای احداث تونل چارمغزک یک اعتبار مالی ۶۰میلیون دلاری اعلام شده بود.

در همین حال، مسوولان وزارت حمل و نقل تاجیکستان اعلام کردند که اسناد لازم به منظور دریافت اعتبار مالی برای اجرای پروژه چارمغزک و تایید آن از جانب ایران ارائه شده است.

تونل چارمغزک که از طرح‌های استراتژیک دولت تاجیکستان محسوب می‌شود، بیش از چهار کیلومتر طول خواهد داشت و مرکز تاجیکستان را با جنوب آن و همچنین با افغانستان و چین متصل خواهد کرد.

این در حالی است که ماه اکتبر سال گذشته مراسم آغاز کارهای ساختمانی در تونل شرشر، یکی دیگر از پروژه‌ها در جاده دوشنبه ‌ـ ‌کولاب ـ خارغ- کلمه - قراقرم، توسط شرکت بنیاد راه‌آهن و مهندسی چین آغاز شد که امتداد این تونل بیش از دو کیلومتر خواهد بود.

تونل شرشر با استفاده از کمک بلاعوض ۳۸میلیون دلاری دولت چین در مدت ۳۴ ماه ساخته خواهد شد.

با بهره‌برداری از تونل‌های شرشر و چارمغزک فاصله‌راه، ۲۰ کیلومتر و وقت سفر، حدود دو ساعت کوتاه خواهد شد و این در حالی است که مقامات دولت تاجیکستان امیدوارند امنیت کامل برای حرکت وسایل نقلیه در این مسیر تضمین شود.