نخستین نشان المپیاد جهانی طراحی شهری توسط دبیرخانه این المپیاد، زیر نظر برنامه اسکان بشر ملل متحد، فرهنگستان هنر، انجمن گرافیک ایران، انجمن جهانی گرافیک و یونسکو روز شنبه ۱۸ فروردین ماه با داوری ۱۰ گرافیست و معمار برجسته کشور و برگزیدن سه اثر انتخاب شد. به گزارش ایسنا، برنده اول این مسابقه بین‌المللی «سنی کاروسوکلو» از کشور قبرس بود که این نشان به عنوان نشان دائمی المپیاد جهانی طراحی شهری که سال آینده در شیراز و اسلامشهر توسط سازمان ملل متحد برگزار ‌می‌شود، تعیین شد.

ابراهیم حقیقی، رییس انجمن صنفی گرافیک ایران و از اعضای هیات داوران این مسابقه در زمینه علت این انتخاب، گفت: نمایش خلاقانه توسط ارگانیک شهر و نه الگویی دیکته شده، بر خلاف مدل‌های کهنه و قدیمی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این نشان به شمار می‌رود.

وی افزود: الگوی شهرهای آینده، الگویی از پیش تعیین شده نبوده و با بهره‌گیری از اندیشه و عمل همه مردمان شهر، این الگو در توسعه و ساماندهی شهرهای جهان طرح‌ریزی می‌شود.

رضا پوروزیری، رییس مرکز بین‌المللی پژوهش هنر و معماری نیز در این مراسم گفت: هدف از اجرای این مسابقه دسترسی به یک نشان بین‌المللی و ماندگار برای مسابقه بین‌المللی طراحی شهری در سال ۲۰۰۸ به عنوان یک رویداد جهانی است.

وی تصریح کرد: با توجه به افق پیش‌بینی شده برای این برنامه توسط سازمان ملل، برنامه فوق باید به مهم‌ترین رقابت در حوزه شهرسازی تبدیل شود.

پوروزیری با بیان این که ایران نخستین میزبان این رویداد مهم به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: این برنامه توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل برگزار می‌شود.

رییس مرکز بین‌المللی پژوهش هنر و معماری گفت: برای برپایی این المپیاد جهانی، پیشنهادهای متعددی از کشورهای مختلف به سازمان ملل مطرح شد که در ۲۰ آوریل ۲۰۰۴ هیات مذاکره کننده ایران توانست با این توجیه که اگر المپیک ورزشی به سبب سابقه و تاریخ از یونان شروع می‌شود، المپیاد جهانی طراحی شهر نیز به دلیل سابقه شهرسازی ‌باید از ایران آغاز شود.