تاثیر کمبود سیمان بر بازار مسکن

ملیحه‌سادات حسینی- مطابق بند ۲ طرح جامع سیمان، نرخ سیمان باید به‌صورت تعادلی در بازار تعیین شود، اما دولت این موضوع را در بازار رعایت نکرده است. علاوه بر این دولت با محدود کردن صادرات سیمان، موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی و نفوذ کشورهای دیگر به این بازار شده است.

تصمیم‌های دولت در مورد سیمان و بازگرداندن آن به سبد حمایتی دولت، از تصمیماتی شتاب‌زده در ماه‌های گذشته بوده است.

سیمان به عنوان یکی از محصولات استراتژیک ساختمانی ایران، در ماه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های زیاد قیمت همراه شده است.

بسیاری از کارشناسان مسکن معتقدند، افزایش قیمت سیمان و یا کاهش آن در بورس کالا، تاثیر چندانی بر قیمت مسکن نداشته است.

اما آنها دلایلی، همچون نامتعادل بودن در عرضه و تقاضا را دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند و همچنین بالا رفتن نرخ تورم در سطح کشور را از عوامل مهم این نوسان‌ها می‌دانند.

محمدحسن اعتضادی، کارشناس امور اقتصادی در رابطه با قیمت سیمان و نوسان‌های آن و رابطه این تغییرات با اثر منفی بر روی بازار مسکن و همچنین پیش‌بینی وضعیت مسکن در سال آینده می‌گوید: بخش اعظمی از سیمان تولیدی در داخل کشور، به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان صادر می‌شود، همچنین مقدار زیادی از سیمان تولیدی در کشور نیز مورد مصرف بسازبفروش‌ها برای ساختن خانه‌هایی با قیمت‌های پایین و بی‌کیفیت شده است.

به عقیده اعتضادی بالا رفتن قیمت سیمان را نمی‌توان، اصلی‌ترین اثر در افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته دانست. شاید بیشترین دلیل افزایش قیمت در بازار مسکن مربوط به رشد حجم نقدینگی و واگذاری وام‌های مسکن از طریق دولت به مردم بوده است. این وام‌ها که با مبلغ ۱۸میلیون تومان به مردم عرضه می‌شد نه تنها مشکلی از بی‌خانمان‌ها دوا نکرده، بلکه به همان میزان باعث افزایش قیمت مسکن شد. از این رو مردم برای برطرف کردن نیاز خود به واحدهایی با متراژ کوچک هجوم آوردند. حتی معامله‌های صوری که بین انبوه‌سازان، ساختمان صورت می‌گیرد، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته است. نیاز به مسکن همیشه در جامعه ما وجود داشته است، تقاضا در بازار مسکن زیاد و در عین حال عرضه در این بخش با رشد پایین همراه بوده است.اعتضادی، پیش‌بینی در مورد وضعیت مسکن در سال آینده را در گرو رسیدن به تعادل نسبی در این زمینه و متعادل ساختن عرضه و تقاضا دانست.

وی گفت: کاهش واردات سیمان، قیمت آن را در کشور بالا برده و به همان نسبت باعث افت عرضه و بالا رفتن تقاضا شده است. هر گونه کاهش عرضه سیمان در بازار امروز را هم می‌توان به جرات مساوی با افزایش قیمت آن در بازار دانست. با همه مسائل یاد شده به عقیده اعتضادی مشکلات زیادی در زمینه سیمان و همچنین بازار مسکن خواهیم داشت.