برترین‌ برج‌های سال 2006

الهام حمیدی- هفتمین جایزه سالانه سایت «آمپوریس» به برج هرست در نیویورک تعلق گرفت. سایت «آمپوریس» یکی از سایت‌های معتبر در زمینه ثبت و رده‌بندی آسمانخراش‌های دنیا است که هرسال به ده پروژه برج‌سازی که در سال قبل به اتمام رسیده باشند، جایزه می‌دهد. این جایزه به برج‌ها و شرکت‌های ساختمانی تعلق می‌گیرد که توانسته باشند با کمک منابع محلی و استفاده از فناوری مناسب در مسیر درست، پروژه‌هایی را به اتمام برسانند که الهام‌بخش پروژه‌هایی مشابه در سراسر دنیا باشند. هیات داوران همچنین پروژه‌های ساختمانی را در انتخاب نهایی کاندید می‌کنند که نه‌تنها نیازهای اجتماعی، اقتصادی مردم را برآورده کنند بلکه پاسخگوی نیازهای فرهنگی و معنوی آنها نیز باشند.

برج هرست که در میان ۴۶۷ ساختمان بلند (با ارتفاع بیش از ۱۰۰متر) در سراسر دنیا برنده اول جایزه «آمپوریس» شد، با ارتفاع ۱۸۲ متر در نیویورک واقع شده است.

هیات داوران به دلیل بهینه‌سازی مصرف انرژی، استفاده مناسب از فضاهای داخلی، و تلاش برای حفظ هویت ساختمان قدیمی ‌هرست این جایزه را به پروژه برج هرست اعطا کردند.

این ساختمان انرژی بسیار کمتری نسبت به ساختمان‌های مشابه اداری مصرف می‌کند. از این رو اولین ساختمان اداری نیویورک است که در رده‌بندی شورای ساختمان‌های سبز آمریکا مقام اول را به دست آورده است.

حسگرهای نوری نصب شده در داخل این ساختمان، میزان نور طبیعی وارد‌شده به ساختمان را اندازه گرفته و به‌صورت اتوماتیک مصرف برق را در داخل ساختمان کنترل می‌کنند.

سیستم جمع‌آوری آب باران که در پشت بام این ساختمان نصب شده است، آب باران را به داخل ساختمان منتقل کرده و رطوبت از دست رفته در داخل ساختمان در هنگام استفاده از تهویه مطبوع را جبران می‌کند.

آبشار سه‌طبقه‌ای در لابی ساختمان طراحی‌شده که آب آن از آب باران جمع شده در پشت بام تامین می‌شود. این آبشار فضای لابی را مرطوب و خنک نگه می‌دارد.

تعداد دیوارها در داخل ساختمان تا حد ممکن کم شده تا نور طبیعی به راحتی کل فضای داخل برج را روشن کند.

جایزه دوم «آمپوریس» به برج «ویو» در کوئینزلند استرالیا تعلق گرفت. این ساختمان با ۱۱۱ متر ارتفاع دارای ۳۴ طبقه است. هیات داوران این جایزه را به دلیل طرح منحصر به فرد این ساختمان به آن اعطا کردند.