بهره‌برداری از 21‌هزار‌واحد مسکونی در بم

۲۱‌هزار‌واحد مسکونی و ۲۲۰۰‌واحد تجاری تا پایان سال ۸۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نصرا... دهقانی، رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده بم، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: از ابتدای وقوع زلزله بم تاکنون، عملیات اجرایی ۲۶‌هزار و ۴۰۰‌واحد مسکونی در بم آغاز شده، به طوری که عملیات پی‌ریزی آنها انجام و سقف ۹۳‌درصد این‌واحد زده شده است. نصرا... دهقانی با اشاره به پیشرفت ۹۵‌درصدی ساخت‌واحدهای مسکونی در بم و بروات تصریح کرد: البته پیش‌بینی ما در ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده بم دستیابی به ۹۷‌درصد پیشرفت کار بوده که به دلیل عدم تخصیص اعتبار در برخی محل‌ها، به ۲‌درصد مورد نظر دست پیدا نکردیم.

رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده بم با بیان اینکه‌این ستاد در بخش‌واحدهای تجاری تا پایان سال ۸۵ نیز به ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته است، تصریح کرد: در این بخش نیز تا‌کنون عملیات ساخت و بازسازی ۲۲۰۰‌واحد تجاری به پایان رسیده و طبق برنامه زمان بندی تا پایان شهریور امسال تمامی‌واحدهای تجاری برای استفاده به صاحبان آن تحویل داده می‌شود.

دهقانی در رابطه با جمع‌آوری کانکس‌‌ها و کانتینرهای موجود در بم نیز اظهار داشت: تا‌کنون بیش از ۷۰‌درصد کانکس‌ها هم در بخش اسکان موقت و هم در بخش تجاری جمع‌آوری شده و کانکس‌های باقی مانده نیز حداکثر تا پایان تیرماه از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر از ۲۶ مورد مکان‌های اردوگاهی ویژه اسکان موقت مردم، فقط ۴ مورد از این اردوگاه‌ها در بم فعال هستند.

رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده بم با اشاره به جهش قابل ملاحظه ساخت و بازسازی مناطق زلزله بم خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتباراتی که تا پایان سال ۸۵ به‌این بخش صورت گرفت پیشرفت فیزیکی کار از روند قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ۸۶ عملیات بازسازی بم به طور کامل پایان یابد.

دهقانی با اشاره به وضعیت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از سطح شهر افزود: هم‌اکنون خیابان های اصلی شهر از نخاله و آوارهای باقی مانده کاملا پاکسازی شده ضمن اینکه عملیات جدول‌گذاری و آسفالت ۶ خیابان اصلی شهر نیز اتمام یافته است.

وی در رابطه با میزان پیشرفت ساخت‌وساز مساجد و اماکن مذهبی در بم اظهار کرد: از مجموع ۵۴ مسجد و امامزاده تخریب شده بر اثر زلزله، ۲۲‌واحد از مساجد که ۱۰۰‌درصد عملیات احداث و بازسازی آنها پایان یافته حداکثر تا پایان تیر ماه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده بم پیرامون نارضایتی برخی از بمی‌ها نسبت به کمبود تسهیلات برای ساخت و ساز تصریح کرد: به طور کلی هر یک از ساکنان بم برای ۴ یا ۵‌درصد از مجموع عملیات احداث و بازسازی ساخت هر‌ واحد مسکونی و تجاری در شهر با کمبود تسهیلات مواجه هستند و افرادی که عملیات احداث‌واحدهای خود را در ۶ ماه اول سال ۸۴ و ۶ ماهه اول سال ۸۵ آغاز کرده‌اند، ساخت‌واحدهای آنها به پایان رسیده است.

دهقانی ادامه داد: آن دسته از ساکنان بم و بروات که نسبت به کمبود تسهیلات ساخت و ساز‌واحدهای خود گله مند هستند، عملیات احداث‌واحدهای خود را در ۶ ماهه دوم سال ۸۵ آغاز کرده و با توجه به تورم برای ادامه عملیات ساخت و ساز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند که دولت هم برای تسهیلات بیشتر به‌این افراد تاکنون تصمیمی اتخاذ نکرده است.

وی با اشاره به میزان تخریب‌واحدهای مسکونی بر اثر زلزله سال ۸۲ در بم یادآور شد: با توجه به ‌اینکه بر اثر زلزله ۲۲‌هزار‌واحد مسکونی در بم و بروات تخریب شده و آسیب جدی دید هم اکنون ۲۱‌هزار‌واحد مسکونی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بنابر تعهد دولت فقط یک‌ هزار ‌واحد مسکونی دیگر که هم‌اکنون در مرحله اسکلت زنی است، می‌بایست احداث شود.

وی افزود: اما بنا بر مساعدت های بعدی دولت نسبت به ساخت‌واحدهای مسکونی برای زوج های جوان، مستاجران و فرزندان خانواده‌های آسیب‌دیده به طور کلی مجموع ‌واحدهای مسکونی احداثی در بم و بروات باید به ۳۱‌هزار ‌واحد برسد که ‌این عملیات نیز حداکثر تا پایان شهریور ماه امسال به پایان می‌رسد.