Q۱ (به معنای اولین کوئینزلند) آسمانخراشی است که درSURFER PARADISE مرکز گردشگریGOLD COAST استرالیا واقع شده است.

این بنا با ۳۲۳ متر ارتفاع بلندترین ساختمان مسکونی تکمیل شده حال‌حاضر جهان است. در قیاس با ارتفاع این برج، بلندی برج ایفل بدون احتساب آنتن ۲۴‌متری‌اش ۳۰۰ متر است.

Q۱ به عنوان بلندترین برج مسکونی جهان از برج «قرن۲۱ دبی» در امارات پیشی گرفته است. این برج بیستمین ساختمان بلند در میان برج‌های جهان است که با ارتفاعش تا ساخته شدن SOUL ۲۴۰ متری و ERICLEON CAVILL د۲۳۰ متری خط آسمان GOLD COAST را کوتاه جلوه خواهد داد و تا سال ۲۰۰۸ که مارینای ۲۳ با ارتفاع ۳۹۵ متر تکمیل شود، همچنان بلندترین ساختمان مسکونی جهان خواهد بود.

طرح و بنا

Q۱ توسط Atelier SDG طراحی و فرم آن از مشعل المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و تالار اپرای شهر سیدنی، الهام گرفته شده است. نام این بنا برای بزرگداشت اعضای تیم قایقرانی دهه ۱۹۲۰ المپیک استرالیا، با عنوان «Q۱ برترین کوئینزلند» نامگذاری گردیده است.برج مذکور توسط Sunland Group مطرح و توسط مجموعه Sunland نیز ساخته شد و برنده جایزه نقره Emporis Skyscraper Award ۲۰۰۵ یعنی مقام دوم بعد از torso turning سوئد شد.

کیفیت

* ۸۰ طبقه ارتفاع -* ۳۲۳ متر بلندی-* Q۱ با احتساب برجک فقط یک‌متر کوتاه‌تر از برج ایفل است که با احتساب آنتن ۳۲۴ متر ارتفاع دارد.* پنت‌هاوس (آپارتمان واقع در آخرین طبقه ساختمان بلند) گرانترین آپارتمانی است که در کوئینز‌لند به فروش رسیده است.